Barn- och ungdomsnämndens budgetram har minskat med nästan 3,6 miljoner från förra året på grund av sjunkande elevantal. Däremot har kommunen beviljats bidrag från statskassan på drygt 9,4 miljoner för att skapa en likvärdig skola där skillnader mellan skolor slipas bort, samt 1,9 miljoner för att stärka elevhälsan. Däremot om inget görs riskerar ändå årets resultat bli minus 8,1 miljoner. I förvaltningens åtgärdsplan för en budget i balans ska därför tretton tjänster effektiviseras under året i de centrala skolorna. Men ingen personal är däremot uppsagd. Arja Martinviita är skolchef.
— Vi har gjort det här på ett sådant sätt att vi inte har tänkt att det ska minskas på pedagogisk personal utan tanken är att nyttja resurserna på ett bättre sätt.
Personal har istället förflyttats mellan tjänster och nya har skapats samtidigt som exempelvis budgeten för Ungdomens hus har minskats. En pedagogiskt effektiv lärarkår med större kompetens och bättre elevhälsa prioriteras. I förskolan har en utvecklartjänst införts. Skolan har också fått en NTA-samordnare. I grundskolan ska två trygghetspedagoger bland annat arbeta med att öka elevnärvaron i skolan. Siktet är inställt på att skapa Norrbottens bästa skola.
Tidigare användes pengar från speciallärarpotten till fyra elevassistenter för att det saknades personal. Fyra nya specialpedagoger har utbildats och de har trätt in i tjänst nu till våren.
— Det är klart att för att jag ska kunna betala lön till dem så måste jag minska på det som jag har haft för mycket.
Det är elevassistenternas visstidstjänster som inte kommer fortsätta.
I dagsläget är lärarförsörjningen intakt.
— Nu har vi full bemanning och lite till. Vi har också fått ett statsbidrag så nu kommer det se verkligen bra ut på speciallärarfronten. Vi har tio tjänster och ett tag när det var många som gick i pension hade vi bara fyra specialpedagoger på hela skolområdet. Det är ett systematiskt jobb för att förbättra kvalitén. De kan handleda lärarna men också finnas som ett enskilt stöd för eleverna.
I fritidsverksamheten kan svångremmen komma att dras åt ytterligare.
— När fritidshemmen slår ihop och det blir färre avdelningar, där räknar vi att vi eventuellt kan effektivisera någon tjänst.
En ny ledningsorganisation har snickrats med två nya biträdande rektorer. I det nya högstadiet på Gränsskolan är tjänsten tillsatt och rekrytering pågår till posten på Aspstrandens skola (före detta Språkskolan).
Gränsskolans rektor Tuija Larsson avgick vid terminsslutet av personliga skäl.
— Det var ju inte bara att fylla ett hål för en utan då var man tvungen att tänka hur kan jag använda min rektorsgrupp och ledningsgrupp till att det blir det bästa.
Trots att det nu finns tillräckligt med lärare kan inte skolan pusta ut. Inom de närmaste åren väntar nämligen flera pensionsavgångar. Det är främst låg- och mellanstadielärare som behövs. Arja Martinviita ser LTU som en möjlig lösning.
—Det finns väl någon plan på det, att de skulle börja med någon utbildning där du samtidigt skulle kunna jobba, dvs. läsa halvtid och jobba halvtid. Det kanske skulle kunna locka lite yngre personer att man kanske inte behöver ta studielån utan på så sätt ha möjlighet att få en utbildning. Det är sådana saker jag hoppas att vi ska kunna göra i framtiden för att försäkra oss om att vi har behöriga lärare.