"Lusten är det viktigaste"

I helgen har ett 60-tal folkmusiker umgåtts, hållit kurser och konserter i Haparanda och Torneå. Festivalen

NIX KNÄTOFS. Martin Björklund på fiol ser ut som hårdrockare - ingen knätofs här inte. Han, Oskar Olausson, Petter Forsberg och Mats Olausson spelar en polska.

NIX KNÄTOFS. Martin Björklund på fiol ser ut som hårdrockare - ingen knätofs här inte. Han, Oskar Olausson, Petter Forsberg och Mats Olausson spelar en polska.

Foto: Göran Lahti

Haparanda-Torneå2012-02-20 06:00

Värmen och gemyten som omhuldar folkmusikdagarna Gränslöst spel i Haparanda och Torneå är så långt ifrån idol-jury, utslagning och prestationskrav som det överhuvudtaget går att komma. När Kuriren besöker festivalen är det snart dags för den avlutande konserten i Musiken hus vid Lappia yrkesinstitut men stämningen är avslappnad.

Bland fioler, flöjter, gitarrer och nyckelharpor råder ingen konkurrens, icke så bland deltagarna heller.

- Folkmusik kommer från en gehörsbaserad tradition och spelas tillsammans. Lusten är det viktigaste, säger David Eriksson från Vindeln, en av lärarna under Gränslöst spel.

På känsla
Han fingrar lite på nyckelharpan, ger den högst tillfälliga ensemblen en nick och räknar sedan igång Polska från Östra Ryd.

Det är en säregen upplevelse att befinna sig mitt i musiken - med flöjt, mandolin, två fioler och två nyckelharpor i en halvcirkel runt Kurirens utsände - fantastiskt vackert.

- David lärde oss den här, det tog väl 20 minuter att få den att sitta, säger Mats Olausson, mest känd som violinist i legendariska JP Nyströms.

Det låter som om någon lagt ner lång tid på att arrangera stycket, men så är det inte.

- Nej, det är inte som klassisk musik med färdiga stämmor utan det lyssnar man in och kör på känsla, säger David Eriksson.

Mats Olausson betonar vikten av kursträffar som Gränslöst spel för att folkmusiktraditionen ska leva vidare.

Hårdrock och folkmusik
Sedan några år finns även en folkmusikinriktning på Framnäs folkhögskola. Anna Gustavsson, 20, från Uppsala och Martin Björklund, 23, från Norrtälje, går där.

- Det är bra att det finns en sådan utbildning för många slutar med folkmusik i 15-årsåldern, säger Anna Gustavsson.

Martin Björklund slutade faktiskt med folkmusik ett tag och spelade hårdrock. Nu gör han både och.

- Det finns många likheter mellan hårdrock och folkmusik, det är många hårdrockare som gillar folkmusik och tvärtom, säger han.

I nästa rum finns ett gäng från Haparanda som nyligen upptäckt folkmusiken.

Nyupptäckare
Nina Svarvare, 14, har mest spelat jazz och klassiskt med sin tvärflöjt.

- Det är alltid roligt att lära sig något nytt, men jag gillar jazz bäst.

Så även lillebrorsan Alexander Svarvare, 12, som spelar flera olika instrument men trakterar tenorsaxofon för dagen.

- Ja, jag lirar helst svängig jazz. Men det här var också kul.

Gränslöst spel arrangeras av Haparanda teaterförening och Riverside jazz i Torneå. Eldsjälen och värden för festivalen Sven Keskitalo är mycket nöjd.

- Det har varit fantastiskt bra. Det var riktigt drag under lördagskvällens "Hela Statt gungar" också. Riktigt lyckat, säger han.

Gränslöst spel är ett folkmusikprojekt för ungdomar i åldrarna 12-25 år.

Arrangemanget genomfördes första gången år 2007.

Projektet initierades av Norrbottens spelmansförbund som var ägare av projektet fram till hösten 2011.

I år deltog cirka 60 ungdomar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!