Det är drygt sex år sedan Ikea öppnade i Haparanda. Det innebar flera nyetableringar och en gynnsam tid med god omsättning för många företagare i kommunen. Men tiden har gått och Handelsrådet i Haparanda insett att det är hög tid att agera för att fortsätta utvecklingen och göra det möjligt för företagen i kommunen att stanna kvar.
- Till och från är det lite tufft, men så är det väl alltid i den här branschen? Vi står inte på ruinens brant, men vi vill självklart utveckla och bli bättre, säger Janne Lind, butikschef vid Barnens Hus.
I dag ingår 27 företag i Handelsrådet som i december sammanställde en ansökan om stöd - 130.000 kronor - från kommunen. Den totala budgeten har man räknat till 260.000 kronor, där företagarna bidrar med 50 procent. Ärendet togs upp i Kommunstyrelsens arbetsutskott för en dryg vecka sedan och 95.000 kronor har nu beviljats.
- Pengarna kommer gå till gemensam marknadsföring av HaparandaTornio och målet är att bli mer attraktiv som besöks- och shoppingdestination, säger Janne Lind.
Eget initiativ
Företagarna kommer genomföra gemensamma kampanjer och annonser i Finland, Ryssland, Norge och Sverige. Idén ligger i samma linje som kommunens vision; att bli en internationell mötesplats mitt i Barents.
- Tillsammans jobbar vi för att få hit kunder, men sedan blir det naturligtvis en kamp oss företag emellan gällande var de ska handla, säger Jan-Ola Eriksson, butikschef ÖoB.
Enligt Gunnel Simu (S), kommunalråd, välkomnar man idén från kommunens sida.
- Det är viktigt att kommunen har ett gott samarbete med de lokala företagen. Vi är jätteglada att de tagit det här initiativet, säger hon.
Haparanda har tre miljoner besökare varje år. 2011 var kommunen den tredje största tillväxtorten i Sverige, utifrån total omsättning per invånare.
- Det är på grund av att vi ligger på gränsen och är ett nav med stark handel som vi har så goda resultat. Men genom att jobba tillsammans så kan vi göra det ännu bättre, säger Susanne Wallin, chef vid tillväxtenheten.