Från 2011 och fram till maj 2013 håller Sverige i ordförandeskapet för Arktiska rådet som består av åtta länder och sex urbefolkningsorganisationer.
Under två dagar har rådet mötts i Haparanda för att diskutera hållbarhet och förändringar i Arktis, ett område där klimatförändringarna bidragit till att isen försvinner alltmer. Vilket bland annat innebär att nya fraktvägar för sjötrafik öppnas. Och intresset är stort.
Risk för oljeutsläpp
I Ryssland satsas redan mycket på hamnbyggen, navigationsutrustningar och kommunikationsutrustningar. Även Kina ser stora fördelar med kortare transportleder via den känsliga arktiska miljön. Men ökad trafik innebär också risker bland annat för oljeutsläpp. En av de stora frågorna under Sveriges ordförandeskap handlar om säker sjöfart och inte minst hur länderna ska arbeta gemensamt om olyckan är framme. Eftersom området är stort och det råder brist på infrastruktur skulle en olycka vara svår att hantera utan ett avtal mellan alla inblandade länder, enligt Arktisambassadör Gustaf Lind.
- Därför har vi arbetat för att ta fram rekommendationer om hur länderna ska arbeta om olyckan är framme. Målet är att skapa ett internationellt avtal, utan det skulle det vara extremt svårt att agera säger han.
Frågan har stått på agendan i Haparanda och Kanada har erbjudit sig att inleda en första övning avseende hantering av oljespill. En annan stor fråga för Arktiska rådet är försurningen i området. I dag är kunskaperna dåliga om hur det påverkar djurlivet och de mikroorganismer i havet som påverkar ekosystemet.
En av de sex organisationer som representerar ursprungsfolk är ryska RAIPON. Förra veckan suspenderade det ryska justitiedepartementet deras verksamhet vilket hindrade dem från att delta i Haparanda. På torsdagen antog Arktiska rådet, Ryssland inkluderat, ett uttalande mot detta.
- Det här är oroande och ett problem eftersom vi inte får tillgång till deras kompetens. Vi har också gett Rysslands Arktisambassadör i uppdrag att kontakta RAIPON och justitiedepartementet om detta, säger Gustaf Lind.