I höstas undertecknade kommunalråden i Haparanda, Kalix, Luleå och Boden en gemensam avsiktsförklaring tillsammans med landstinget, länstrafiken, kollektivtrafikmyndigheten, KTM samt Trafikverket region nord. Den handlar om hur persontrafiken ska kunna förverkligas längs den nya Haparandabanan. I och med detta visar alla berörda parter att det råder en samstämmighet i frågan. Målet är persontrafik från den 9 december 2014 då det sker tidtabellsskifte, enligt Göran Wigren, planeringschef vid Haparanda stad. Med persontrafik på den nya Haparandabanan skulle nya möjligheter öppnas inom regionen, anser han. Bland annat skulle pendlingstiden mellan Luleå och Haparanda förkortas. Och miljön skulle gynnas i form av mindre biltrafik.
- Dessutom öppnar det för en gränsöverskridande trafik mellan Sverige och Finland vilket är visionen inför framtiden, säger Göran Wigren.
Totalt finns 340.000 invånare i ett stråk från Luleå till Uleåborg respektive Luleå-Rovaniemi som skulle kunna dra nytta av persontrafik över gränsen.
- En läkare som bor i Kemi skulle till exempel kunna pendla till jobb på Sunderby sjukhus. Ett bättre samarbete mellan universiteten i Uleåborg respektive Luleå är ett annat exempel och besöksnäringen skulle få bättre möjligheter, säger Göran Wigren.
För honom är det självklart att koppla samman Sverige och Finland.
- I Öresundsregionen pendlar folk från Malmö till Köpenhamn utan att ens märka att de passerar gränsen. Det tänket måste vi få till även här. Världen slutar inte i Luleå, vi är faktiskt en del av något större, säger han.
Den 15 januari invigs den nya Haparandabanan.
- Staten har satsat 3,7 miljarder på en bra järnväg. Nu gäller det att få till en maximal användning med maximal nytta för regionen, säger Göran Wigren.