Mål: det första persontåget 2014

Persontrafik på Haparandabanan i december 2014. Det siktar Boden, Luleå, Kalix och Haparanda kommuner på tillsammans med bland andra länsstyrelsen och landstinget.

"Det här känns inte alls tryggt. Vad händer med alla löften och vad händer med pengarna som skulle gå till gångbron", undrar Göran Wigren, planeringschef i Haparanda.

"Det här känns inte alls tryggt. Vad händer med alla löften och vad händer med pengarna som skulle gå till gångbron", undrar Göran Wigren, planeringschef i Haparanda.

Foto: Sabina Nilsson

Haparanda. 2012-11-05 06:00

I höstas undertecknade kommunalråden i Haparanda, Kalix, Luleå och Boden en gemensam avsiktsförklaring tillsammans med landstinget, länstrafiken, kollektivtrafikmyndigheten, KTM samt Trafikverket region nord. Den handlar om hur persontrafiken ska kunna förverkligas längs den nya Haparandabanan. I och med detta visar alla berörda parter att det råder en samstämmighet i frågan. Målet är persontrafik från den 9 december 2014 då det sker tidtabellsskifte, enligt Göran Wigren, planeringschef vid Haparanda stad. Med persontrafik på den nya Haparandabanan skulle nya möjligheter öppnas inom regionen, anser han. Bland annat skulle pendlingstiden mellan Luleå och Haparanda förkortas. Och miljön skulle gynnas i form av mindre biltrafik.

- Dessutom öppnar det för en gränsöverskridande trafik mellan Sverige och Finland vilket är visionen inför framtiden, säger Göran Wigren.

Totalt finns 340.000 invånare i ett stråk från Luleå till Uleåborg respektive Luleå-Rovaniemi som skulle kunna dra nytta av persontrafik över gränsen.

- En läkare som bor i Kemi skulle till exempel kunna pendla till jobb på Sunderby sjukhus. Ett bättre samarbete mellan universiteten i Uleåborg respektive Luleå är ett annat exempel och besöksnäringen skulle få bättre möjligheter, säger Göran Wigren.

För honom är det självklart att koppla samman Sverige och Finland.

- I Öresundsregionen pendlar folk från Malmö till Köpenhamn utan att ens märka att de passerar gränsen. Det tänket måste vi få till även här. Världen slutar inte i Luleå, vi är faktiskt en del av något större, säger han.

Den 15 januari invigs den nya Haparandabanan.

- Staten har satsat 3,7 miljarder på en bra järnväg. Nu gäller det att få till en maximal användning med maximal nytta för regionen, säger Göran Wigren.

I dag sker cirka 80.000 bussresor per år inom området Haparanda-Luleå.

Varje dag går nio dubbelturer mellan orterna.

Restiden är två timmar och 20 minuter. Med stationsåtgärder och med moderna motorvagnståg skulle den kortas till 1 timme och 45 minuter.

Avsiktsförklaringen gäller persontrafik och finansiering av dess infrastruktur på sträckan Luleå-Boden-Kalix-Haparanda.

Där ingår bland annat investeringar i kommunala resecentra och tillhörande serviceytor.

Kollektivtrafikmyndigheten verkar tillsammans med kommunerna för att trafikera sträckan från den 9 december 2014.

Kommunerna längs sträckan ansvarar för planering, projektering och byggande av nödvändiga investeringar.

Trafikverket kan vara sammanhållande för att hitta en finansieringslösning av projektering och genomförande av nödvändiga åtgärder i infrastrukturen längs banan. Verket har inlett tekniska utredningar i syfte att ta fram kostnadsberäkningar av möjliga alternativ för varje stationsläge längs sträckan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om