Nästan alla svenskar, 95 procent, i åldrarna 18 till 65 år har någon gång handlat från en internetbutik. Det är framförallt yngre personer, 18-30 år, som har klickat hem produkter från nätet. Män spenderade mer pengar på e-handel under förra året jämfört med kvinnorna, allt detta visar en ny undersökning om svenskarnas e-handelsbeteende genomförd av Norm på uppdrag av Payson.
Fakta i korthet:
- Under 2015 startades 1 932 nya e-handelsföretag så nu finns det cirka 10 600 e-handelsföretag i Sverige. - Män spenderade mer pengar på e-handel under förra året jämfört med kvinnorna och det är även männen som planerar att spendera mest i år.
- Hälften av svenskarna (53 procent) spenderade upp till 5 000 kronor på nätshopping under 2015.
- 23 procent handlade för mellan 5 000 och 10 000 kronor.
- Vanligast bland kvinnor att online-fönstershoppa utan syfte att köpa
- Tre av tio besöker en e-handel några gånger i veckan
- 29 procent besöker en e-handel några gånger i månaden. - 7 procent besöker en e-handel flera gånger om dagen och
- 8 procent besöker en e-handel en gång per dag.