Han Àr lÀnets okÀnda hopp i Melodifestivalen

FrÄn och med i morgon kvÀll Àr inte lÄtskrivaren Tony Nilsson frÄn Boden en doldis för den stora massan lÀngre. DÄ tÀvlar nÀmligen Ola i melodifestivalens andra deltÀvling med Love in stereo, lÄten som Tony skrivit ihop med Mirja Breitholtz. Kuriren har hÀlsat pÄ i hans studio i Stockholm.

VILL INTE BYTA. "Jag saknar inte att vara artist. Det Àr kul att stÄ pÄ scenen men man har det inte bra som artist. I alla fall inte som det Àr nu som lÄtskrivare. Det Àr sÄ mycket som Àr sÀmre att jag inte skulle vilja byta tillbaka", sÀger Tony Nilsson.

VILL INTE BYTA. "Jag saknar inte att vara artist. Det Àr kul att stÄ pÄ scenen men man har det inte bra som artist. I alla fall inte som det Àr nu som lÄtskrivare. Det Àr sÄ mycket som Àr sÀmre att jag inte skulle vilja byta tillbaka", sÀger Tony Nilsson.

Foto: Linus Höök

Kultur och Nöje2008-02-15 01:45
NÀr Tony Nilsson och Mirja Breitholdtz sitter i melodifestivalens "green room" i morgon kvÀll för att titta pÄ nÀr Ola framför deras lÄt Love in stereo sÄ försvinner nog en del av den anonymitet som lÄtskrivarparet frÄn Boden hittills lyckats bevara. Men faktum Àr att redan under förra Äret sÄ har i alla fall Tony klivit fram som en av landets mest framgÄngsrika lÄtskrivare. Jag tÀnker dÄ frÀmst pÄ hans jobb med Olas tvÄ superhits Natalie och S.O.S Den rockiga och 1980-talspop-doftande dÀngan Natalie var en sanslös framgÄng sommaren 2007. Sex veckor som etta pÄ singellistan och Àven etta pÄ P3 Sommartoppens lista i flera veckor. Efter framgÄngarna med Natalie har telefonen ringt mycket pÄ Tonys förlag, tillika de som sköter hans lÄtskriveri. Portugal och Japan
Det har lett till att han i vÄr Àven skriver Ät artister som Elin Lantto, Alexander Sköld och en rad utlÀndska artister. Bland annat de det portugisiska tjejpopbandet (de kallar sig sjÀlva sÄ) Just Girls som ligger pÄ listorna i hemlandet just nu. -SjÀlvklart Àr det extra kul nÀr nÄgot man gjort gÄr bra i Sverige, men det Àr ÀndÄ utomlands som min bÀsta marknad finns. I Portugal har jag gjort en del som gÄtt bra. Och Àven Japan, sÀger Tony Nilsson, som hunnit bli 30 Är nÀr vi besöker honom. Men att komma dit Tony Àr i dag har inte gÄtt av sig sjÀlvt. Han har fÄtt jobba hÄrt. Tony flyttade till Stockholm Är 2001 för att satsa pÄ musiken. Via Bd-popbekantingen Ollie Olsson fick han förlagskontrakt, men fick samtidigt slita med dubbla jobb för att fÄ vardagen att gÄ ihop. Körde glassbil
- Först jobbade jag natt pÄ ett hotell, sedan började jag köra glassbil pÄ morgonen innan jag gick till studion pÄ kvÀllen, berÀttar Tony. Men han gav aldrig upp. Och det började vÀnda nÀr han nÄgra Är senare bestÀmde sig för att prova lyckan i London, dÀr han fick jobb som sÀljare pÄ ett gym. FörsÀljarkarriÀren tog fart och Tony tjÀnade sÄ pass mycket pengar att han efter ett Är kunde Äka vidare till Los Angeles med Mirja vid sin sida. Paret bosatte sig i Hollywood dÀr de skrev lÄtar pÄ heltid under nÄgra mÄnader. NÀr de kom tillbaka till Stockholm 2006 sÄ hade Tony redan skrivit Natalie. Och under artistnamnet Toni fick han Àven skivkontrakt och lÄten slÀpptes, men ingenting hÀnde. - Jag kÀnde direkt att Natalie var för bra för att ge upp, som tur var sÄ hittade den till Ola och sÄ lyckades vi med andra försöket. RÄd att misslyckas
DÀr vÀnde lyckan. Och sedan framgÄngarna med Natalie och S.O.S har lÄtskrivaren Tony inte saknat uppdrag, Àven om artisten Toni gick i graven. -Visst har en del Àndrats, vÀldigt mÄnga vill att man ska skriva lÄtar Ät dom, men man fÄr föröka vara nÄgorlunda organiserad. Nu kÀnner jag att man kan misslyckas med nÄgot ocksÄ, den lyxen hade man inte förut. Tony verkar gilla att jobba hÄrt. Studiokomplexet i centrala Stockholm delas med bland annat Martin Stenmarcks bror, och tills för en tid sedan ocksÄ E-Type som dock numera flyttat ut. -Nu nÀr Mirja varit i Norrbotten (hon jobbar med teater scratch red.anm) sÄ har det blivit mycket jobb, sena kvÀllar och tidigare mornar. De andra i studion tror nog att jag bor hÀr för att jag kommer först och Äker sist. Men jag ser det nÀsan som avslappning att jobba hÀr. Ibland glömmer jag till och med bort att Àta. 1980-talsrock
Tonys melodier kategoriseras som 80-talsinfluerad rockmusik. Kanske inte sÄ konstigt eftersom han ocksÄ har ett förflutet som medlem i det Bodenbaserade bandet Sheelah. - Det har blivit sÄ, att mina melodier ofta Àr ganska mycket rock och mycket 1980-tal, fast det mÄste ocksÄ vara poppigt. Ibland kan jag göra en ren rocklÄt men det handlar mycket om hur man producerar den sedan, man kan ta en lÄt vilken vÀg man vill soundmÀssigt i efterarbetet. Men tillbaka till morgondagens melodifestival. Tony beskriver Love in stereo som en lÄthistoria som kan tolkas pÄ tvÄ sÀtt. - Man kan nog undra om den handlar om en trekant första gÄngen man hör den,men det kan ocksÄ vara kÀrleken till musiken. Det Àr en poppig sak, 1980-talsinfluerad och en "Ola-lÄt" helt enkelt. NÀr vi skrev den trodde jag inte alls den skulle komma med. För det var sÄ tajt om tid och vi skickade in den i absolut sista sekunden, den kÀndes inte ens helt fÀrdig. Chans till vinst
Vad tror du om chanserna att vinna? - SvÄrt att veta nÀr man inte hört resten. Men förutom att Carola och Andreas Johnsson Àr favoriter sÄ tror jag att det kan gÄ bra. Hur mycket skulle en vinst i hela melodifestivalen betyda? - Absolut ingenting förutom att man skulle tjÀna en massa pengar. Det skulle vara kul men det blir nog inte mer jobb till mig för det. Vad mÄste till för att ta det sista klivet bland de stora lÄtskrivarna internationellt, dÀr Max Martin och nÄgra till Àr? - Det Àr dit man vill komma. Jag pratar mycket med mitt förlag om hur det ska gÄ till, man fÄr försöka jobba mycket i Tyskland och Àven USA och ta sig upp. Fast det steget Àr svÄrt, det Àr mycket politik i den hÀr branschen. Man mÄste skriva med lÄtskrivare som redan Àr dÀr. Det Àr inte alltid den bÀsta lÄten öppnar dörren till en sÄ stor artist utan ocksÄ kontakterna.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!