Indragningen av 50-kortet inom lokaltrafiken i Boden för ungdomar får närmast oöverskådliga konsekvenser för familjen Jerry och Annika Larsson i Gunnarsbyn.
- Vi flyttade hit för två år sedan. Livet här är underbart. Men nu börjar man fundera, förklarar Annika Larsson.
Svida
Tidigare gällde 50-kortet för resor till och från Boden. Från 1 oktober kommer bussresorna att svida ordentligt i familjens plånbok. Tre träningspass i veckan i Boden innebär en busskostnad för ett barn på 4.000 kronor per år.
Alla fyra barnen åker buss regelbundet till Boden. Då hamnar vi på 16.000 kronor per år.
- Är exempelvis föräldrarna skilda med växelvis boende måste ena föräldern betala varje resa till och från skolan. Barn i samma kommun borde ha samma rättigheter.
Regler
Enligt de nya beslutade reglerna ska ett årskort för ungdom kosta 1.200 kronor inom lokaltrafiken.
- Men det kortet gäller inte på Länstrafikens linjer, säger Annika Larsson.
Länstrafiken kör linje 260 som går från Bodens nordöstra del till tätorten.
Ordföranden i tekniska utskottet, Rasmus Joneland (V), har klar insikt och förståelse för problemet. Dock har han inga kassakistor att skotta pengar ur för en busstrafik som gått med underskott sedan 1996.
- Det var tokigt av oss att gå med på 50-kortet 2005, säger han rannsakande. Hade vi fått siffrorna på underskotten presenterade då så ... Ett underskott stort som en flinga 1996 har blivit till en gigantisk snöboll.
Det borde ju vara lika möjligheter för alla barn i kommunen?
- Självklart. Men var ska man dra gränsen? När jag flyttar till exempelvis Gunnarsbyn vet jag att det inte är någon tätort. Och skulle pengar finnas för att ha samma service där skulle inte jag säga nej. Jag vill inte ta död på glesbygden.
Rasmus Joneland lovar att ta lyra på frågan och föra den vidare på den politiska stegen.
- Det är bra folk hör av sig.