För drygt två veckor sedan invigdes Bodens första servicepunkt i Harads. Nu var det Gunnarsbyns tur. Servicepunkten ligger i Industrihuset och ska fungera som en central för kontakt med Bodens kommun, Arbetsförmedlingen, länsstyrelsen, kyrkan och landstinget.
- Det här handlar inte om att vi tagit hit någon telefonkiosk eller dator. Det här är en studio dit man kan gå och få professionell hjälp med att ta kontakt med olika myndigheter. Man behöver inte åka iväg utan man kan gå in här och göra sina ärenden, säger Bodens kommunalråd Torbjörn Lidberg (S), som invigde servicepunkten.
Gott exempel
Traditionellt sett brukar landsbygden missgynnas genom att det mesta flyttar in till stan. Det här anses som ett motgrepp för att få landsbygden mer levande.
- Det här är ett bra decentraliseringsprojekt. Det fanns skeptiker, som det ska finnas så klart, men det gör det extra roligt att det har gått i land, säger Lidberg som poängterar hur viktigt det här är för bygden.
Arbetet med de två servicepunkterna har gett ringar på vattnet. Tillväxtverket har varit väldigt intresserade av tänket man har jobbat med och nu ska Boden agera gott exempel.
- I juni ska vi ned till Stockholm för att prata om det här projektet och visa andra kommuner hur vi jobbar med det, säger Leif Engström, mycket nöjd projektledare.