Det var under natten mot fredagen som ett norskt postflygplan kraschade på en fjällplatå i närheten av sjön Akkasjaure, någon mil från gränsen till Norge.
Flygplanets besättning, pilot och styrman, befaras ha omkommit i samband med olyckan. De hann skicka ut en nödsignal klockan 00.31. Signalen skickades ut efter en timme och 23 minuters flygning och hördes en kort tid innan den tystnade.
Tidigare olycka: Herculesplanet som försvann.
Stoppar flygningar
Det totalhavererade flygplanet ägs av det svenska flygbolaget West Atlantic som är baserat i Göteborg. Klockan 11 höll företagsledningen presskonferens med anledning av nattens tragiska händelse.
Flygplanet är tillverkat 1993. Det är av flygplanstypen CRJ 200. Göteborgsföretaget har använt det sedan 2007 och äger i dag tre flygplan. All flygtrafik med flygplanstypen har stoppats under fredagen.
– Vi flyger dagligen mellan Oslo och Tromsö och upp till Spetsbergen, berättar vd Gustaf Thureborn.
På väg till haveriplatsen
Olycksplatsen upptäcktes av ett norsk militärflygplan klockan 03.10 i natt. Det undersöktes senare av en helikopter, men det var först vid 11-tiden på fredagen som räddningsmanskapet kunde landa vid nedslagsplatsen.
– Vi har ingen information rörande orsaken till kraschen. Vi är på väg dit med vårt responsteam, uppger Gustaf Thureborn.
I samband med kraschen befaras den 42-årige spanske piloten och hans 34-årige franske styrman ha omkommit.
– Det är med mycket stor sorg jag måste informera om denna incident. Det som inte skall ske och inte får ske har de facto hänt. Vår högsta prioritet just nu är att stötta anhöriga till besättningen, säger Gustaf Thureborn.
Tidigare flyghaveri: Segelflygplanet som bröts itu i luften.
Besättningen beskrivs som erfaren. Enligt flygbolaget hade piloten över 2.000 flygtimmar med flygplanstypen, medan styrmannen ska ha flugit över 900 timmar.
Flygbolaget West Atlantic startade 1962 och har i dag 500 anställda.