Dieselbråket fortsätter

Drivmedelsbolaget OKQ8 har hamnat i konflikt med bilbranschen om sin diesel, som uppges kunna täppa igen motorns bränslefilter.– Vår diesel är likvärdig de flesta aktörers, svarar Mikael Bergström, chef på OKQ8.

Göteborg2014-12-21 20:09

Konflikten handlar om RME, en rapsbaserad biodiesel, som drivmedelsbolagen blandar i sin vanliga diesel. Enligt bilbranschens organisation, Bil Sweden, kan RME oxidera och täppa till bränslefiltret på vissa bilar. Det är motorer där bränslet sugs igenom filtret, i stället för att tryckas eller sprutas, som är i farozonen.

– Problemet är störst när temperaturen vandrar mellan plus- och minusgrader, som den gör nu, säger Bil Swedens vd Bertil Moldén.

Han hänvisar bland annat till erfarenheter från Skottland, och till tester man själva gjort.

Från sju till fem procent

Det är inga stora mängder RME det handlar om. OKQ8 sänkte nyligen halten RME i dieseln från sju till fem procent, för att tillmötesgå Bil Swedens oro och kritik.

Men enligt Bil Sweden måste RME-halten ner till omkring 2,5 procent för att inte medföra någon risk – om man inte tillsätter något för att minska risken för oxidering. Enligt Bertil Moldén gör de andra stora drivmedelsbolagen det.

Men OKQ8 har en annan uppfattning.

– Flertalet av våra konkurrenter använder inte sådana additiv, säger Mikael Bergström, chef för OKQ8:s obemannade stationer.

– Sju procents inblandning av RME, utan tillsatser, är helt enligt svensk och europeisk standard, och överenskommelser med alla biltillverkare, säger Bergström.

Kia varnar i brev

Men biltillverkaren Kia skickade ett brev till ägare av Kia-bilar med den aktuella motortypen, och varnade för att tanka diesel på OKQ8. Företaget hänvisade till att säkerheten hotas om bränslefiltret täpps till och motorn inte fungerar som förväntat. Det var efter det som OKQ8 sänkte RME-halten till fem procent.

Andra märken där vissa bilar har den drabbade typen av motor är Volvo, Ford, Opel, Hyundai, Jaguar och Land Rover. (TT)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om