Att kunna köra bil betyder för många att åka var man vill, när man vill. Det som för de flesta är en självklarhet kan för den rörelsehindrade vara mycket svårt, men med hjälp av ekonomiskt stöd från Försäkringskassan kan en vanlig personbil eller en van byggas om efter förarens behov.
Bilanpassning kan ske på många sätt, men den vanligaste modifieringen är ett handreglage, som kopplas till gas- och bromspedalerna.
Styra med joystick
Reglaget dras bakåt för gas och framåt för broms och fungerar för den som själv kan ta sig till förarsätet och som har tillräcklig muskelstyrka för att kunna köra en vanlig bil med handreglage och vanlig ratt.
- Man provar om föraren till exempel har kraft och rörelseförmåga för vanlig ratt. Han eller hon kan behöva extra lättad servostyrning och en liten styrspak, en så kallad joystick, säger Rickard Undevik vid Hedemora Anpassning.
Tillgänglighet
Den svåraste nöten att knäcka är kanske inte de tekniska lösningarna för själva körningen, utan att underlätta bilens tillgänglighet. Alla bilförare vill ju kunna ta sig så enkelt som möjligt från soffa till ratt. För den rullstolsburne finns möjligheter med en golvsänkt minivan utrustad med motoriserad, fjärrstyrd elektrisk skjutdörr i kombination med ramp eller lyft.
- Det är viktigt att rampvinkeln är så liten som möjligt och att takhöjden är tillräcklig (140-145 centimeter) så att man kan sitta kvar i rullstolen inne i bilen, säger Rickard Undevik.
Kan man alltså sitta kvar i rullstolen och köra bilen?
- Ja, då har du originalstolar med snabbkoppling och hjul under så de går att ta loss och rulla ut. Under sitter det en dockningsanordning för din rullstol.
Samma sak gäller för eldrivna rullstolar, medan den som har en skoter (trehjuling med styre) får backa in fordonet i bilen, parkera det på tvären och ta sig över till ett vridbart förarsäte. För att ytterligare förenkla förflyttningen är sätet höj- och sänkbart.