Fyrbent mode ­visas på Röhsska

nnn På Röhsska ­museet i ­Göteborg visas hela ­sommaren en rad exklusiva föremål, ­särskilt designade för ­människans bästa vän - ­hunden.

Göteborg, Husdjur2006-06-19 06:00
Ingen har väl missat hotellprinsessan Paris Hiltons ­glamorösa chihuahua ­Tinkerbell. Över hela världen dyker den pytte­lilla hunden upp på allt från kändisfester till kvällstidningarnas löpsedlar. Nästan lika känd som sin matte och fullständigt ovetande om att det där knappast är ett vanligt hundliv. Nu uppmärksammar Röhsska museet i Göteborg fenomenet "pet fashion" i en utställning som har fått det missvisande namnet Design för husdjur. Missvisande, eftersom utställningen i praktiken bara innehåller hundprylar.
- Först hade vi tänkt oss ett större perspektiv, men sedan upptäckte vi att det är hunden som står i fokus. I huvudsak är det för små hundar den här typen av exklusiv design görs, säger Mikael Nanfelt, som är ansvarig för utställningen.

Hundens haute couture
Han jämför med modehus som Dior och Gucci, och menar att de föremål som Röhsska visar är att jämföra med den sortens märkeskläder. Det handlar om hundarnas haute couture, med allt från lyxiga halsband och chica små jackor till ett tält där vovven kan bo på egen hand.
Det mesta är svensktillverkat. Några av utställningens föremål kommer dock från den del av världen där de kommit längst på det här området - Asien.
- Det är där det händer. I ­länder som Japan har det nästan tagit ­bisarra former. Men jag tror att vi även här kommer att få se mer och mer av det här i framtiden. Framför allt är det något som tillhör den urbana kulturen, säger Mikael ­Nanfelt.
Om utställningsmakarna får som de vill kommer besökarna att ta sig en ordentlig funderare. Vad är det egentligen vi ser? Har hunden blivit en accessoar?
- Det handlar om ett fenomen där vi människor tenderar att estetisera hela vår tillvaro, säger Mikael ­Nanfelt och poängterar att utställningen absolut inte handlar om att förlöjliga någon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om