?Vi är inte stolta?

Banverket medger brister i hanteringen av tågstoppet.
Elskyddsmannen som skulle bryta strömmen kom ut sent.
? Vi är inte stolta över detta, säger Anders Strandberg, regionchef.

GÄVLE2006-01-31 06:30
På Banverkets mellersta banregion vet ännu inte ansvariga den bakomliggande orsaken till strömavbrottet, förutom att misstanke finns att det var ett godståg som gick före Connex tåg som rev ner kontaktledningen.<br>&nbsp;? Vi undersöker varför det tog så lång tid att få dit en kopplingsman, en elskyddsman, som kunde göra allt strömlöst och säkerställa detta. Vi är inte speciellt stolt över det, säger Anders Strandberg.<br>Banverket har en jour som kan sättas in vid sådana här tillfällen. En felavhjälpare var faktiskt på plats inom en timme efter att kontaktledningen rivits ner.<br>&nbsp;? Men innan man hittade rätt orsak till felet och fick fram en elskyddsman tog det många timmar. Elskyddsmannen är en nyckelperson.<br>Godståg i vägen<br>Connex gjorde rätt som inte släppte av några passagerare. Det kunde ha varit en strömförande ledning som låg på marken, framhåller Anders Strandberg.<br>Flera tåg stod på spåret. Ett diesellok gick från Gävle och först måste godståget bogseras bort.<br>&nbsp;? Sedan kunde Connextåget dras in till Kilafors. Det ena tåget spärrade det andra, vilket gjorde att det drog ut på tiden.<br>Det är knepigt att lämna prognoser vid sådana här händelser, påpekar Anders Strandberg.<br>&nbsp;? Reparationsarbeten är alltid mycket svåra, speciellt om de sker nattetid i mörker. Man vet inte hur stor skadan är. Och vid det här tillfället gick det att göra en bra prognos först när skadan kunde överblickas. Men det enda som vi tycker är litet besvärande är att vi inte fick fram en elskyddsman snabbt. Det bör vi fundera på hur vi ska hantera i fortsättningen.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om