Trafikverkets fyra år långa projekt med att lösa problemet med den alltför negativt omskrivna backen strax nordost om Gällivare ser nu ut att bära frukt. I april fälls de första träden där den nya sträckningen ska dras. Den nya vägen kommer att bli 2,7 kilometer lång och förläggs öster om nuvarande backe.
Trafikverket säger att den mindre branta backen ska göra att totalstopp blir ett minne blott.
– Så som det är nu har driften fått jobbar hårt med att hålla vägen körbar i perioder, säger Anna Kronman, projektledare vid Trafikverket.
– I och med att backen nu får lägre lutning kanske de inte måste ut för att sanda lika fort.
Den nya backen kommer att bli betydligt flackare. Nuvarande backe har 5 procents stigning och ersättningsbacken kommer att ha 3,5 procent.
– Förutom det kommer backen att förses med ett stigningsfält i norrgående riktning, säger Anna Kronman.
Något som gör att lättare trafik ska kunna passera de tyngre mer långsamma långtradarna. Projektet har varit pågående sedan 2015 och när Norrbottens Media skrev om saken senast var Trafikverket på jakt efter en entreprenör. Något som i sin tur dröjt eftersom myndigheten helt enkelt inte haft budget för backen.
– Nu har vi hittat en entreprenör. Norska Veidekke, säger Anna Kronman.
Senast såg prislappen ut att bli någonstans runt 80 miljoner kronor. Det blev ändå lite dyrare, strax under 100 miljoner kronor. Själva arbetet med vägen påbörjas i juni och sträcker sig till hösten 2020.
– Det kommer inte att påverka trafikanter i någon större utsträckning annat än att de får vara uppmärksamma på byggtrafik. Nuvarande backe hålls öppen hela byggtiden.
Boende i byn Muorjevaara påverkas på så vis att de kommer att få längre avstånd till E10, med nya anslutningar, samt att ett hus har blivit inlöst och flyttat.