Vildmarksmässa lockade 1.000-tals

Vacker väder och rekordpublik.
Lapland Game Fair i Gällivare har kommit för att stanna.
- Det har varit helt fantastiskt, säger arrangören Storm och Stillhets VD Ankki Bondesson.

GÄLLIVARE2007-06-04 06:00
Den tredje upplagan av Lapand Game Fair, 2-3 juni, i Gällivare arrangerades redan i juni i år och blev också den mest välbesökta.
De många utställarna och Jeppe Stridhs hunddressyrinfo, Tobbe Trollkarl, Hywel Morgans flugkastaruppvisning tillsammans med Jocke Smålännings underhållande skytte och en hel del annat motiverade de 90 kronorna i inträde.

Nytt
Besökarna fick också ta del av några nyheter som en mässa bör kunna visa - som Jägarförbundets skyttesimulator som registrerar både träff, träffbild och vapnets rörelse fram till skott, instruktivt och viktigt för en jägare.
- Den kostar runt en halv miljon, kan simulera de flesta typer av jakt och tanken är att jaktlagen här i Gällivarekretsen anmäler intresse att använda den och så lånar vi hit den från länsförbundet till hösten. Det är jättebra och miljövänlig skytteträning på en och samma gång, berättar ordförande i Gällivare jaktvårdskrets, Kjell Holmbom.
Aktivitetsföretaget Snowtrail Dogcamp lockade med nyheter i sitt programutbud.
- Vi erbjuder i år ett helgpaket med Björn "Robinson"Hernefelt som guide, som passar utmärkt för familjer. En riktig naturtripp med övernattning i det fria, vandring upp på fjället, fiske och mysiga kvällar runt lägerelden, berättar Lotti Andersson, företagets VD.
Bland nyheterna på mässan hör även företaget Natureviews kundanpassade karttjänster, som redan funnit sin tillämpning bland Jokkmokks samebyar som vill webb-informera om sina aktiviteter för att minska renstörningar, hos länsstyrelsen för fisketillsyn och hos företaget Sole Adventure, som också fanns på mässan, för att erbjuda företag och andra kunder ett skattjakts-koncept.
- Det finns stora utvecklngsmöjligheter för både företag, enskilda och myndigheter, berättar Jan Kemi, VD och ivrig sportfiskare och visar en tillämpning av systemet där en sportfiskare registrerar fångstplats och fångst via en mobiltelefon för senare statistisk användning eller som ett led i naturresursförvaltning.

Kommunalt intresse
Bland besökarna fanns även Johanna Matsson, kommunal besöksnäringsutvecklare samt Roland Axelsson, ledamot i Lule- och Råneälvsstiftelserna, för att informera och registrera intryck.
- Vi vill peka på att orten har många kvalitéer ur besökssynpunkt som kommunens innevånare inte alltid tänker på. På många sätt är ortsinnevånarna våra bästa ambassadörer och det är lika viktigt för besöksnäringen att de känner sin kommun och berättar om vad som finns här för sina vänner och släktingar på andra håll i landet, säger Johanna Matsson.
Roland Axelsson oroar sig lite för Lapland Game Fairs framtid.
- Sådana här evenemang kan inte drivas som treårsprojekt. Det måste finnas en uthållighet för att lyckas och det kanske kräver fler samverkanspartners, säger han.
Lapland Game Fair har sponsrats av LKAB och Sparbanken Nord sedan starten och arrangören Storm och Stillhets VD Ankki Bondesson garanterade nästan en fortsättning i söndags.

Fyranationers angelägenhet
- Första året gick allt med förlust och andra året ungefär jämt upp. I år täcker vi upp de kostnader vi hade då. Att vi arrangerade mässan i juni, till skillnad från tidigare på hösten, kan ha bidragit. Kanske är folk trötta på alla arrangemang i augusti? Tanken var att göra ett försök under tre år och framgången i år gör att jag tror på en fortsättning, säger hon.
- Andra mässor i södra delarna av landet kan vi inte konkurrera med men däremot har vi en möjlighet om vi ser mässan som en Barentsmässa med utställare från norra Sverige, Finland, Norge och Ryssland. Det är där jag ser utvecklingsmöjligheter och något som kan bli riktigt stort så småningom.
Cirka 5.000 besökare bevistade Lapland Game Fair i år.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om