"Vi är inte sämst"

BUOK-nämndens ordförande i Gällivare, Börje Johansson (S), anser att Moderaterna vilseleder befolkningen om situationen vid Gällivares skolor.

Gällivare2012-03-12 06:00

Enligt Börje Johansson gäller det att både gasa och bromsa i arbetet med att utveckla och förändra skolans arbete som inte alls är dåligt.

-  Då är det viktigt vilken attityd man har, om man ska jobba konstruktivt eller ur ett negativt betraktelsesätt. Den objektiva utgångspunkten bör då vara att vi i grunden har en bra skola i Gällivare. Vi har duktig personal och i en länsjämförelse ligger våra skolor väldigt bra till, säger han.

I nationstoppen
Undersökningar av hur många av eleverna i Gällivare som uppnår skolans uppställda mål visar att Gällivare hamnar på plats 21 i Sverige, bara Arvidsjaur är bättre i Norrbotten.

När det gäller elevernas meritvärde, summan av uppnådda grundskolebetyg, placerar sig Gällivare på plats 15.

- Det här är de två viktigaste värdena för bedömning av skolkvalitén viket svart på vitt visar att vi är en av länets bästa skolkommuner. Att påstå något annat är inte bara osant det är också förödande för dem som jobbar i verksamheten. Därför tar jag återkommande upp, och informerar om det här. Vi måste utgå från fakta när vi diskuterar kvalitet, säger Börje Johansson.

Satsning
Men skolan behöver utvecklas.

- Sedan november förra året har vi en inflyttning som redan genererat en ny förskoleavdelning. Positivt i sig men det innebär överinskrivning av barn vid förskolorna under våren fram tills nya förskoleavdelningar etablerats. Vi förstärker därför med en tjänst extra per tre barn som skrivs in. Sedan jobbar vi med pedagogikutveckling enligt Nossebromodellen för att både minska kostnader för extraresurser och förbättra inlärningsresultaten. Gällivare har bra skolor och vi behöver också utveckla dem men då ska det ske i en positiv, inte negativ, anda, säger Börje Johansson.

Nossebromodellen

Nossebromodellen går ut på att man flyttar in speciallärarna i klassrummet i stället för att flytta ut behövande elever till specialisterna för att eleverna ska godkännas. Kritiker finns dock som anser att Nossebromodellen helt enkelt bottnar i att elevunderkännande leder till så mycket extraarbete för lärare som då hellre ger eleverna godkänt betyg av bekvämlighetsskäl.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om