Varnar för faror längs E 10

En trafikolycka på onsdagen längs E 10 söder om Skaulo får Per Åke Liljegren, åkeriföreningsledamot, att utbrista.
- Det var precis det här vi varnade för, säger han.
I höstas krävde han på åkarnas vägnar en ombyggnad och breddning av sträckan Stenbron-Svappavaara vilket nu kan bli ett kommunalt krav.

GÄLLIVARE2007-02-15 06:00
Onsdagen trafikolycka strax söder om Skaulo, en dikeskörning av en långtradare, fångades på bild av Kurirenfotografen Roland Lundström.
- Jag var på väg mot Kiruna och hamnade bakom två långtradare som det var omöjligt att köra förbi på grund av deras bredd och snörök, det var en bredare transport än vanligt också, och vid varje möte höll långradaren farligt långt ut till höger mot plogkarmen. Vid möte saktade långtradaren ned farten och där det fanns en parkeringsficka körde den ut, berättar han.

Körde av vägen
Plötsligt ser han långtradaren köra av vägen.
- När jag gick fram till chauffören berättade han att han att han kört i diket för att undvika en kollision. Vägen var för smal för ett möte med en lastbil, säger Roland Lundström.
En daglig situation för åkarna längs sträckan enligt Per Åke Liljegren, Gällivare, ledamot i Åkeriföreningens styrelse.
- Just nu är det en oerhört tät trafik av tunga transporter och det vi varnat för har hänt och kommer att hända fler gånger. Lyckligtvis blev det ingen dödlig utgång men det vi är rädd för är att det kanske krävs en dödsolycka innan vi får gehör för våra krav, säger han.

Arbetsmiljöproblem
- Det här med möten som egentligen är omöjliga med dagen vägbredd mellan Stenbron och Svappavaara, som bara belades när den åtgärdades sist, är ett verkligt arbetsmiljöproblem för oss varje dag. Samtidigt talas det om en nollvision. Vi skickar ut förare på riskfyllda uppdrag som inte känns bra.
Åkeriernas krav har nått politikerna i Gällivare och inom kort behandlas en moderatmotion av fullmäktige med krav på ett kommunalt engagemang.
- Vi vill att kommunen ställer krav på Vägverket att bygga om, räta ut kurvor, ta bort backkrön och bredda hela sträckan på cirka sex mil för att förebygga risker som är uppenbara för oss yrkeschaufförer i dag och som privatbilisterna också är utsatta för, säger Per Åke Liljegren.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om