Norska tidningen Nordlys i Tromsö har fått fram radaruppgifter som säger att planet gör en plötslig gir.
Giren åt höger sker samtidigt som planet förlorar höjd. Flygplanet kraschar rakt ner i baken med hög hastighet.
Nu är frågan som haverikommissionen ställer sig, dels varför olycksförloppet går så fort och dels varför piloterna gör denna gir åt öster?
Möjligen har piloterna agerat helt enligt praxis i den nödsituation de befann sig i.
Ole Kristian Westberg arbetar i den norska Flygsäkerhetskommitten.
– Om trycket i kabinen sjunker ska piloterna genomföra en så kallad nödnedstigning. Först tar man på masker för att kunna andas och kommunicera med den andra piloten, sedan går man ner till under 14.000 fots flyghöjd. Det är normalt att göra en kursändring 90 grader till höger, säger Westberg till Nordlys.
Men han vill inte spekulera i om kursändringen är ett led i ett sådant förfarande.
– Det är fel av mig att göra.
Svenska sjöfartsverket bekräftar att planet girat kraftigt åt höger innan kraschen. Men när planet kraschar har det nosen rätt ner mot marken och det har gått två minuter från giren. Under tiden har piloterna fått fram ett nödrop till basen i Tromsö. Vad övrigt har hänt under de två minuterna? Haverikommissionen hoppas att planets svarta lådor ska ge svaren.
Planet från West Atlantic var på väg tillbaka till basen i Tromsö efter att ha hämtat post från Oslos flygplats Gardemoen när det kraschade natten till i fredags.