â Man borde inte fĂ„ ha öppen en vĂ€g som Ă€r pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet, sĂ€ger Lars Israelsson.
De jobbar pĂ„ GĂ€llivare kommun och körde strĂ€ckan i en hyrbil under tisdagen. De har pratat med hyrbilsföretaget ââoch det Ă€r flera personer som har pĂ„pekat att de fĂ„tt stenskott pĂ„ sina bilar. För deras del stĂ„r hyrbilsföretaget för kostnaden av den trasiga rutan.
â Ăr man privat sĂ„ Ă€r man illa ute, sĂ€ger Lars Israelsson.
Han tycker att vÀgen borde dras om under det pÄgÄende vÀgarbetet.
ââAntingen sĂ„ har de bara öppet en fil i taget eller sĂ„ stĂ€nger de av vĂ€gen och hĂ€nvisar till andra vĂ€gar, sĂ€ger Lars Israelsson.
FrÄn Trafikverkets sida sÄ bekrÀftar man att de har haft problem med stenskott och stenar som har fastnat pÄ bilar de senaste dagarna. Specieltl under helgen dÄ det kom bilar bÄde frÄn Kirunafestivalen, Pite summer games och en biltrÀff i GÀllivare körandes pÄ vÀgen.
â Det var vĂ€l ingen som hade sĂ€krat att det skulle vara sĂ„n oerhört mĂ€ngd fordon, sĂ€ger Kjell Johansson, projektledare pĂ„ Trafikverket.
De har anvÀnt en teknik som Àr miljövÀnlig men samtidigt gör att det inte Àr möjligt att stÀnga av ett vÀgfÀlt nÀr de ska tÀta vÀgbanan. Han beklagar det intrÀffade.
â Man fĂ„r titta pĂ„ det hĂ€r. Det Ă€r inte optimalt, det fĂ„r man erkĂ€nna.
Samtidigt sÄ Àr det svÄrt att omleda trafiken menar Kjell Johansson. Det hade lett till att folk skulle behöva ta omvÀgar och medföra förseningar, som i sin tur kan leda till att ambulans har svÄrt att ta sig fram eller att mÀnniskor missar tÄg de ska passa.
â Just den strĂ€ckan finns det vĂ€l ingen vĂ€g att dirigera om pĂ„. Det Ă€r i sĂ„ fall att stoppa all trafik pĂ„ E10 och dĂ„ hade vi vĂ€l haft den diskussionen istĂ€llet.
Han uppmanar alla som har fÄtt skador pÄ sina bilar att göra en skadeanmÀlan till Trafikverket. Han menar ocksÄ att stenskotten delvis kan bero pÄ att bilar kör för fort pÄ strÀckan. Det Àr dock lÄngt ifrÄn sÀkert att man fÄr nÄgon ersÀttning.
â Historiskt sett sĂ„ Ă€r det sĂ„ att om man har satt upp stenskottstavlor sĂ„ Ă€r det vĂ€ldigt smĂ„ chanser att fĂ„ igenom det, sĂ€ger han.
Det Àr NCC och i sin tur underentreprenören Ule som utför jobbet. Tekniken har tidigare anvÀnts utan klagomÄl.
â Det Ă€r första misslyckandet pĂ„ tvĂ„ miljoner yta som de jobbat med detta tidigare pĂ„, sĂ€ger Kjell Johansson.
Snart Àr dock vÀgarbetet pÄ E10 över.
â Jag skulle tro att det Ă€r klart pĂ„ torsdag, sĂ€ger Kjell Johansson.