Uppror mot prisfusket

En aktionsgrupp mot kampanj- och extraprisfusket har bildats i Gällivare.
-  Det kan handla om miljoner som konsumenterna snuvas på varje år, säger Lars Israelsson, Porjus.

UPPRORSMÄN. Lars Israelsson och Mikael Fabricius tar initiativ till ett landsomfattande uppror mot kampanj- och extraprisfusket. "Handeln blåser troligen konsumenterna på miljoner varje år genom att bluffa med kampanj- och extrapriser", menar de. Egna undersökningar belägger deras kritik.

UPPRORSMÄN. Lars Israelsson och Mikael Fabricius tar initiativ till ett landsomfattande uppror mot kampanj- och extraprisfusket. "Handeln blåser troligen konsumenterna på miljoner varje år genom att bluffa med kampanj- och extrapriser", menar de. Egna undersökningar belägger deras kritik.

Foto: Kenth Bergmark

Gällivare2011-01-12 06:00

Kampanj- och extrapriser är ett av handelns konkurrensinstrument.

Problemet är bara att kampanj- eller extrapriset inte alltid är det konsumenten får betala.

Det krävs att konsumenten är uppmärksam på att rabatten dras av och därför kontrollerar inköpskvittona. Det är både Lars Israelssons och Mikael Fabricius erfarenheter.

Medvetet slarv?
Nu har de fått nog av butiksslarvet och uppmanar till ett landsomfattande uppror mot handelns kampanjprisfuskande.

-  Det slarvas rent ut sagt så mycket, medvetet eller omedvetet, att det är befogat. Bara under förra året kunde jag och min fru konstatera att det vid 15 tillfällen togs ut ett felaktigt pris och det handlar om relativt stora summor när ett ordinarie pris, i stället för ett kampanjpris med 30 procents prisreduktion, slogs in i kassan av butiken. Multiplicerar men det med tusentals konsumenter kan det handla om miljonbelopp som konsumenterna snuvas på, säger Lars Israelsson.

Kontrollköp
För att belägga misstankarna har kampanjvaror kontrollköpts.

-  Vid ett tillfälle när jag fick betala normalpris, påtalade jag kampanjpriset och butiken gjorde en priskorrigering. När jag några dagar senare köpte samma vara igen kvarstod ändå normalprissättningen. Man hade alltså inte ändrat kassarutinerna. Det gällde då enligt butiken en prisnedsättning på 30 kronor som skulle gälla under en tvåveckorsperiod i flera butiker, säger Lars Israelsson som också kunde konstatera att butiken registrerade återbetalningen för en helt annan vara än den han köpt i det specifika fallet.

Inga ursäkter
Mikael Fabricius har vid ett tillfälle avkrävt en av butikerna en offentlig ursäkt och förklaring.

-  Man hörde aldrig av sig. Det är nonchalant eftersom det rör en stor fråga för konsumenten. Är det kampanjpris ska det vara kampanjpris. Butiksledningarna som inte tar itu med problemet borde skämmas och butikerna bojkottas, säger han.

Nu uppmanas landets alla konsumenter att noggrant granska kassakvittona och höra av sig till de båda kampanjledarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om