Enligt Hans Ölvebo bör de flesta innevånare veta vad som riskerar hända om avtalsförslaget - som han anser mer eller mindre påtvingats Boliden - antas av kommunalfullmäktige på torsdag.
Och det är att flygplatsutbyggnaden troligen inte kommer att kunna utnyttjas under någon längre tid.
Planeringen säger allt
- 2006 ansökte vi om utökad produktion till 36 miljoner ton i Aitik, nu ansöker vi om utökning till 45 miljoner ton och även om ingen sitter med kristallkula inför den framtida utvecklingen så borde det framgå att flygplatsutvidgningen intill gruvområdet förr eller senare berörs gruvverksamheten, säger han.
Restvärde
Det kommer troligen att ske inom loppet av den avtalstid, 25 år, som regleras genom avtalet, förutser han.
Vid en sådan situation tvingas Boliden att kräva att den utbyggda start- och landningsbanan stängs.
När det inträffar måste gruvföretaget samtidigt betala kommunen motsvarande ett restvärde för utbyggnaden, som regleras i avtalet. En summa lägre än banförlängningens byggkostnader.
Kastas i sjön
- Pengarna för utbyggnaden kan användas bättre inom vård, skola och omsorg, till gagn för innevånarna, och inte kastas i sjön som det handlar om nu.
- Jag och många med mig, som röstat socialdemokratiskt kommer i så fall inte att göra det längre. Till S-politikerna säger jag därför, "Gör inte ett sådant misstag att ni säger ja till avtalet", säger Hans Ölvebo som förklarar att hans uppfattning inte ska tolkas politiskt utan pragmatiskt.
- Det är inte vettigt att flygplatsen byggs ut, varken för kommunen eller Aitik, utifrån rådande premisser. Och de som går emot kommer att få stöd, säger han.