Turismen uppåt i Gällivare
Gällivare klättrar uppåt i Svensk Handels och Sveriges restaurang och hotellföretagares turistkommunranking. - Vi har lyft oss åtta placeringar och det är väldigt positivt, säger Maria Wallgren, turistchef.
I gruvkommunen Gällivare där stora ansträngningar görs för att utveckla besöksnäringen, nytt turistbolag, utbyggnad av flygplats och exploatering av Dundret, tas rankningen och en förbättrad placering som intäkt för att färdriktningen är rätt.- Den här undersökningen visar på ett konkret sätt att de satsningar som görs också bär frukt. Det vi upplever styrks också i omsättningsökningar och ännu har vi bara skrapat på ytan. Det finns en enorm potential i framför allt vår natur och i Laponia, säger Maria Wallgren, turistchef som hoppas på fler turistföretagsetableringar. Fler företag behövs
- Nyligen besöktes vi av en av Japans största researrangörer. Han såg inga gränser för naturturismens och Laponiaturismens utveckling. Intresset i Japan är tydligen jättestort. Med fler företag kan Gällivare utnyttja intresset på ett mycket bättre sätt, säger Maria Wallgren.
De nio kriterier som jämförs relativt befolkningsmängden:Antalet gästnätter per invånare, andelen utländska gästnätter, antalet fritidshus per invånare, antalet campinggästnätter per invånare, antalet båtnätter per invånare, restaurangnäringens omsättning, hotell- och campingnäringens omsättning, drivmedelsomsättningen och detaljhandelns omsättning.Länskommunernas placering 2008 respektive 2007.Arjeplog: 8, (9), Arvidsjaur: 10, (14), Kiruna: 10, (14), Haparanda: 24, (25), Jokkmokk: 30, (35), Piteå: 30, (31), Gällivare: 33, (41), Luleå: 45, (38), Pajala: 64, (75), Kalix: 78, (92).Övriga kommuner har inte placerat sig bland de 100.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!