Turismen i Gällivare på G

I veckans träffades Gällivares turistnäring för framtidsplanerande och hela näringen andas optimism.

TURISMOPTIMISM. Turistnäringens framtid i Gällivare är ljus. På den tursitutvecklingskarta Mathias Svalenström, turistbyråanställd, och Gällivares turistchef Maria Wallgren håller mellan sig finns några av de utvecklingsidéer som är aktuella. 2010 års positiva utveckling bäddar för optimistiska förväntningar.

TURISMOPTIMISM. Turistnäringens framtid i Gällivare är ljus. På den tursitutvecklingskarta Mathias Svalenström, turistbyråanställd, och Gällivares turistchef Maria Wallgren håller mellan sig finns några av de utvecklingsidéer som är aktuella. 2010 års positiva utveckling bäddar för optimistiska förväntningar.

Foto: Kenth Bergmark

Gällivare2010-10-26 06:00
I veckan sammanstrålade turistnäringen i Gällivare för att diskutera framtiden. Det skedde i form av en workshop, inledningen på en utvecklingsprocess som sträcker sig fram till 2013, där man granskar sig själv: Vad är man bra på? Vilka riktar man sig till, vad erbjuder man och vad kan vara intressant att vidareutveckla? Och hur kan man både sticka ut och komplettera det internationellt kända turistbegreppet Swedish Lapland som Gellivare Lapland ingår i?Målsättning viktig
Det blir en slags självrannsakans- och utvecklingsprocess med målet att få turistnäringen i Gällivare att växa.-  Det viktiga är att vi nu försöker få förståelse för hur vi jobbar, möter marknadens krav och gemensamt vidareutvecklar vår långsiktiga strategi fram till 2013, berättar Maria Wallgren, turistchef i Gällivare.Redan innevarande år signalerar om en positiv utveckling. Beläggningssiffrorna i Gällivare är bättre än på många andra håll, + 2,1 procent. Övernattningskapaciteten i Gällivare byggs ut. Tyska resebyråer vill lägga in Gällivare i sitt destinationsutbud. I Japan är man lika intressant. Den nya websidan, gellivarelapland.se, som öppnades i tisdags har redan fått många besökare. Det nya bokningssystemet Guestmaker, som nås via samma websida, och som Gällivare är först att använda i Sverige, erbjuder både kunder och branschen ett flexibelt bokningsbart turistutbud med enkel administration. Vilket man är först på plan med inom Swedish Lapland-sfären. Gällivares satsningar ses nu också som goda exempel för andra kommuner dit man inbjudits för att informera.500 procents ökning
Maria Wallgren är optimist.Med det nya bokningssystemet, det utvecklingsarbete som igångsatts och den gemensamma strävan man nu ser konturerna av är framtiden en fråga om tillvaratagande av möjligheter.-  Jämför vi de manuella bokningarna hos våra medlemsföretag har de ökat med i snitt 50 procent från 2009 till 2010, utom perioden juni - juli, då ökningen var 100 procent. Oktober till februari är ökningen 500 procent. Med det nya bokningssystemet kan ökningen bli ännu större, säger Maria Wallgren.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om