Tunga fordon på rad

? Vill ni att vi gör om det här nästa år så räck upp en hand.
Sunmeet-generalen Henry Strömbergs fråga fick en skog av händer att sträckas upp i Nunisvaaraparken vid motorträffen Sunmeets avslut i Gällivare på söndagen.
De drygt 100 fordonen och deras förare som samlats i Gällivare i helgen tog Gällivareborna med storm.

GÄLLIVARE2003-06-16 06:30
Gällivares torg kantades av 1.000-tals Gällivarebor inför motorträffen Sunmeets bilkortege genom Gällivare centrum på lördagen trots duggregn och kyla i luften.<br> ? Vi kunde hoppas men aldrig gissa på att intresset var så stort. Det var en enorm känsla att se alla som stod där. Vi fick köra kortegen om och om igen, säger Henry Strömberg, huvudansvarig för motorträffen Sunmeet, förberedd under ett års tid av honom själv tillsammans med ett gäng övriga bilentusiaster i Gällivare.<br>Kvällen fortsatte i samma stil.<br> ? Det var kanon. Vi är jättenöjda. Det vi hoppas på nu är att det ska visa sig gå runt. För oss handlar det bara om att det går plus minus noll och det tror vi det har gjort. Det betyder att vi kan köra det här igen nästa år. Ett önskemål från de flesta som deltog. ?Ni måste köra det här igen?, har de sagt. Och det blir nog så också.<br>Björn Nilsson, Stockholm, med rötter i Gällivare, var en av de långväga deltagarna.<br>Tre dagar tog det för honom att köra upp till Gällivare med sin grön- och rödlackerade Scania Vabis, Regent -59, med nio-metersläp.<br>Många äldre ortsbor fick en deja vu-känsla när de kunde läsa ?Harry Nilsson åkeri ? Gällivare? på huvens båda sidor.<br>På sin tid, 1950- och 1960-talen, var Harry Nilssons åkeri ett av ortens största åkerier, transporterna åt Bilspedition var bara ett av uppdragen.<br>Evert Fransson, tidigare anställd var tvungen att gnugga sig i ögonen på söndagen.<br> ? Visst kom minnen tillbaka. Det var speciella villkor att jobba inom åkerinäringen då. Mycket slit och släp. Men kul också, säger han.<br>Björn Nilsson, son till Harry Nilsson, driver i dag ett verkstadsföretag och fastighetsrörelse i huvudstaden.<br>Veteranlastbilar, han har en till förutom ?regenten? som kostat ett ?sexsiffrigt belopp? att renovera, är en kär hobby.<br> ? Lite intäkter blir det vid skolavslutningar och sånt då jag kör elever på släpet runt Stockholms gator annars är det ett bra sätt att göra av med pengar att hålla på med det här, säger han och ler.<br> ? Men jag ser det också som en kulturgärning. Med de här fordonen byggdes landet upp en gång och det börjar nu bli allt vanligare att man renoverar upp gamla lastfordon. <br>Börje Nilsson knep Sunmeets första pris i klassen Tungt fordon.<br>Lika glad över att premieras var Anders Isaksson från Malmberget som vann klassen Peoples choise med sin vita Ford Mustang, Mach I, -69.<br> ? Det känns jättekul att andra än en själv också uppskattar det arbete man lagt ned. Jag har skruvat isär precis hela bilen, gått igenom allt och plockat ihop den igen. Det är en pärla i dag, säger han.<br> ? Det är också en livstidsbil. Jag har alltid gillat amerikanare, men det blir ingen annan än den här. Det är drömbilen.<br>Träffens häck vanns av Mikael Niemis Chevrolet -69, Kiruna.<br>Träffens MC vanns av Bo Anderssons BSA, B33, -50, Kiruna.<br>Träffens specialbygge; Ford Tudor, -37, Acki Lampinen, Kiruna.<br>Träffens moped; Cycklemaster, -53, Roger Johansson, Boden.<br>Träffens USA-bil; Chevrolet Bel Air, -55, Patrik Wikström, Vuollerim.<br>Träffens Europa-bil; Opel Olympia, -56, Gunnar Karlsson/Marina Olsson, Gällivare.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om