Tummar inte på säkerheten

Åkerinäringen tar säkerhetskraven under jord på största allvar.- Den är hårt reglerad via CE-märkning och andra regelsystem. Att vi skulle slarva är felaktigt. Vi värdesätter människoliv mer än pengar, säger Karl-Åke Åneskog, VD vid Transportbolaget i Gällivare och branschtalesman.

GÄLLIVARE2008-02-05 07:25

Åkerinäringens representanter tycker att de efter dödsolyckan i Kirunagruvan har fått ta emot generell kritik för att tumma på säkerheten för de anställda förararna.
Så är inte fallet enligt branschtalesmannen Karl-Åke Åneskog, vd vid Transportbolaget i Gällivare, med ett flertal entreprenörsuppdrag under jord. Bland annat i Vitåfors där säkerhetsarbetet enligt Åneskog högprioriteras av både LKAB och åkeriföretagen.
–  Medias spegling kan få effekten att våra förare blir oroliga att vi inte håller samma höga säkerhet. Men rätt ska vara rätt och rent generellt tycker jag att man kan få en felaktig bild av media­rapporteringen och jag talar för hela branschen. Man måste skilja mellan lastbilar och entreprenadmaskiner som omfattas av skilda regler, säger han.
Följer reglerna
Enligt åkeribranschen var lastbilen vid olyckan en vanlig Volvo lastbil, som också används av LKAB. Orten skulle vara skrotad och förstärkt. Någon bedömd fara förelåg inte.
- Ingen skickar ned folk till platser man vet är farliga. Vi är måna om våra förare och gör hela tiden riskanalyser och vårt och LKAB:s mål är att det ska vara så säkert som möjligt. Det är aldrig roligt när man förlorar en anställd på det här sättet, säger Karl Åke Åneskog.
Regelverket gör det svårt att hur som helst förstärka lastbilar med ”rasskydd”.
- Då måste hytterna få en helt ny certifiering. Man kan inte bara sätta dit balkar utan att slagprova en mängd hytter. Det ska föreligga en viss elasticitet. Det är en hel vetenskap. Vi entreprenörer har precis samma regelbok som LKAB och alla andra har. Dessutom finns interna regler som Gramko, gruvindustrins samarbetsorganisation, utfärdar och vi följer även dem exakt vad gäller fordon och utrustning. Så det stämmer inte att vi bara sätter galvaniserad plåt på taket och sedan bara kör. Fordonstillverkaren, i det här fallet Volvo, sätter exakt samma skyddstak på våra bilar som de gör på LKAB:s, säger Åneskog.
- Vi beklagar att en dödsolycka skett men det vill inte branschen ta på sig som en effekt av att vi har slarvat, har sämre fordon eller att vi inte värdsätter våra förare. Tvärtom.
Rätt stoppa arbetet
Vid Malmbergsgruvorna har de anställda alltid möjligheten att själva avsluta arbetet vid upplevd fara, berättar Åneskog.
- Vi har en rutin att när våra förare upplever en risk så ska en ort direkt stängas av för att undersökas. De ska åka därifrån och vår inställning är att det är bättre att skrotare kommer en eller flera gånger i onödan, huvudsaken att vi slipper olyckor. Förararna påminns alltid om gruvmiljöns särskilda riskförhållanden. Säkerheten får det aldrig tummas på. Människoliv går alltid före pengar, slutar Karl Åke Åneskog.
Åkeribranschen följer nu utredningen av olyckan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om