Tre flygbolag krigar om linjen
På måndag vet Gällivare vilken flygoperatör som tar över ansvaret för linjen Gällivare - Arlanda från och med oktober och tre år framåt. Nextjet, Skyways eller Nordic Airways. Man vet också vilken flygplanstyp och därmed restider det kommer att handla om: ATR 72, Fokker 50 eller Saab 2000.
ANBUDSGIVARE. Det här kan bli en vanlig syn över Gällivares flyghimmel de kommande tre åren - en Fokker 50 - som är den flygplanstyp som Skyways tänkt sig att använda.
Foto:
Flygbolaget Skyways räknar i sitt anbud med flygplansmodellen Fokker 50, även det en turbopropmaskin. Flygtiden uppskattas till drygt två timmar.- Vi bjuder med det vi själva producerar, Fokker 50, sedan har vi ett antal andra maskiner som vi hyr in och använder vid olika säsonger. Då handlar det om vad som är bästa affären. När det är högsäsong, som vi har gjort i Arvidsjaur/Lycksele, har vi flugit med ett större flygplan eller med ett snabbare plan, säger Peter Brovall, marknadschef vid Skyways.Vill ha jet
Gällivare kommuns önskan är att linjen ska trafikeras av en större jetmaskin och man har skrivit till kommunikationsminister Åsa Torstensson om flygsituationen i Gällivare och skickat kopior för kännedom till bland andra näringsminister Maud Olofsson. Breven skickades i veckan.- Det vi är intresserad av är jetplan men det viktigaste är nog att vi får en flygplanstyp med tillräckligt många platser. Vi behöver minst 70 med den utveckling vi har inom flyget. Och helst inte långsamma kärror. Hittills har Saab 2000 och MD 80 varit de bästa. Men det viktigaste är antalet platser, säger kommunalrådet Tommy Nyström.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!