Tommy Nyström lägger skulden på Rikstrafiken

"Nu får det räcka." Så avslutar kommunalrådet Tommy Nyström sitt brev till kommunikationsminister Åsa Torstensson om flygsituationen i Gällivare. Nyström berättar om flygbolagsskuldsättningar, allvarliga störningar i regulariteten och bristande förståelse från Rikstrafiken som han anser agerar mot utveckling av ett kommersiellt flyg i Gällivare.

GÄLLIVARE2008-05-23 06:00
Brevet till Åsa Torstensson har också skickats för kännedom till styrelseordföranden i företag som PEAB, LKAB, Boliden Skanska och Sandvik.Näringsminister Maud Olofsson och landshövding P O
Eriksson, samt Rikstrafiken, är andra som delges Tommy Nyströms bild av Gällivares flygsituation.Tommy Nyström skriver om ett problemfyllt andra halvår 2007 då nuvarande operatören Nordic Airways "började slira med betalningen för tjänster i form av start- och landningsavgifter, handling och avisning som kommunen tillhandahåller vid flygplatsen."Han beskriver även de regularitetsstörningar som "nådde sin kulmen i januari 2008 med elva inställda flyg!"Flygbolagsskuldsättning
- Den amorteringsplan man enades om för skulden på drygt 2,5 miljoner i början av 2008 följdes inte, fortsätter Nyström och berättar om hur kommunen i den situationen informerade Rikstrafiken som han anser agerar gentemot kommunens flygproblem med en märklig "ifrågasättande attityd".-  Det vi önskar är bara hjälp med att komma till rätta med problemen, säger Tommy Nyström vilket han inte tycker Rikstrafiken bidrar till.Han anser tvärtom att Rikstrafikens förhållningssätt motverkar en utveckling mot kommersiellt flyg i Gällivare och kritiserar även Rikstrafiken för att använda sig av bristande underlag i sin upphandling av linjen Gällivare-Arlanda.Rikstrafiken motverkande
-  Man har ett ansvar för att uppnå en samhällsekonomisk effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning för hela landet och det tycker jag inte att man lever upp till. I stället agerar man på ett sätt som motverkar en sådan utveckling.Han beskriver även hur passagerarantalet på Gällivare flygplats minskat med 25 procent efter införandet av flygplansmodellen Saab 2000. En tydlig fingervisning enligt Nyström, om hur en positiv utveckling störs och motverkas.- Jag har avslutat brevet med att det får räcka nu och det får det verkligen. Vi har försökt vända på stenar och diskutera det här öppet men når ingenstans och där får det inte stanna om direktiven för Rikstrafiken är det som gäller, säger Nyström som hoppas få regeringens förståelse för flygsituationen i Gällivare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om