Mobiltelefon är det enda sättet för många av Gällivares kommuninnevånare att upprätthålla kontakterna med yttervärlden numera .
Mobiltelefonen är livlinan vid sjukdom eller andra behov av akuta insatser. Och vid störningar uppstår problem som det gjort för Lennart Björk och andra.
-I närmare tre veckor har inte telefonen gått att ringa med. Nödsamtal har eller inte gått att genomföra och ingen felanmälan har kunnat göras. För det har krävts att man åker till någon annan plats eller skickar ett mejl till Telia som är operatör, berättar Lennart Björk, boende invid Mårdsel.
Lennart Björk berättar också att det generellt är svårt att få information vid mobiltelefonavbrott även om abonnenterna kommer i kontakt med Telia.
-Man får ofta tala med någon Callcenterpersonal som ingenting vet och inte har några besked att ge. Och det är inte bra när mobiltelefonen är så viktig, säger han.
Till Kuriren berättar Telia att det aktuella telefonavbrottet troligen beror på åsknedslag som preliminärt beräknas vara reparerat idag, fredag.
Enligt Telia har man varit utsatt för fem gånger fler åsknedslag än normalt den senaste tiden, vilket lett till telefonstörningar.