På Team Lapland arbetar Kristina Emmoth Jouensuu och Adam von Mentzer tillsammans som projektutvecklare. Det är ett projekt som startade i slutet av 2016 då de började söka efter talanger inom konst, formgivning och design i Lappland som de kunde arbeta med. I dag arbetar de med flertalet konstnärer som bottnar i Sapmí och Lappland och har cirka 70 återförsäljare över hela landet, från Skåne till Kiruna, som säljer produkterna.
– Det är väldigt intressant. Det är ett roligt projekt och vi är en familj där vi genom tiderna har haft egna företag och jobbat i familjen, säger Kristina som är moster till Adam.
I början tog de fram porslin och muggar som de fick hem i slutet av 2016. I dag har de allt från filtar till brickor.
– Vi byggde upp vår webbutik som vi säljer via i dag och vi började bygga ett återförsäljarnät. Sedan dess har vi försökt utveckla och hitta fler återförsäljare, säger Adam.
Skulle ni säga att webbshopen är central för er försäljning?
– Nej, det är våra återförsäljare ute i butikerna. Webbshoppen handlar snarare om att vara ett riktmärke och ett komplement, säger Kristina.
Team Lapland är vad man kan beskriva som ett familjeföretag. Kristina är moster till Adam och att arbeta så nära i familjen har nästintill bara varit till deras fördel.
– Jobbet finns alltid med och det blir snabb kommunikation när vi finns så nära varandra. Det kan vara bra och det känns som att vi får saker gjorda, säger Adam.
Adam och Kristina arbetar operativt med Team Lapland och fungerar som navet för de designers och återförsäljare som de arbetar med. Det är även de som i slutändan sitter och knopar med produkterna utifrån designernas fina motiv.
Hur har det varit att arbeta fram konceptet?
– När man håller på med den här typen av konst så vill man att det ska kännas bra. Våra filtar som vi har gjort senaste är till exempel gjorda av ekologiskt ull och färgerna som de har använt är giftfria. Det känns som att det blir mer och mer viktigt att det ska vara hållbart och det rimmar väldigt bra med vårt koncept, säger Adam och Kristina håller med.
– Vi har tagit det väldigt lugnt för att kunna utveckla vårt varumärke och inte förstöra det. Nu känner vi att vi kan börja gasa och utveckla allt, säger Kristina.
Hur är det att driva företag i Gällivare?
– Det är svårt att säga då vi är väldigt geografiskt obundna. Vi har ingen verksamhet som går att besöka och vi hade egentligen kunnat skicka varorna från varsomhelst, säger Kristina,
Målet för 2019 är att fortsätta att utveckla konceptet Team Lapland.
– Vårt grundmål är att vi ska ha ett grundläggande återförsäljarnät med 200 återförsäljare i Sverige och Skandinavium, säger Adam.
– Vi vill bredda det. Det är det namnet kommer ifrån, vi vill bygga ett team av duktiga konstnärer och återförsäljare, säger Kristina.