I samverkan med ett antal Gällivareföretag och Vattenfall har fem elever på Energigymnasiet i Gällivare byggt en moped som kan köras med "solkraft."
Med en batteridriven moped som utgångspunkt har eleverna under hösten konverterat mopeden till att också kunna köras med solel.
Samverkan
I samverkan med solcellsföretaget Arctic Solar i Gällivare har en speciallösning i form av en välvd solcellspanel som integrerats i mopedens tak, som laddar batteriet, tagits fram.
- Solcellspanelen levererar via 144 små laserutskurna solceller cirka 72 volt som via en regulator omvandlas till 48 volt och laddar batteriet, berättar Benny Karlberg, lager- och logistikchef vid Arctic Solar som fungerat som elevernas handledare.
- Den fulla prestandan kommer att testas i försök under våren och sommaren. Några timmars kontinuerlig driftstid räknar vi med. Och solcellen laddar upp batteriet på ungefär ett dygn även om det skulle vara mulet, säger Benny Karlberg.
Nya kunskaper
För eleverna har mopedbygget inneburit en inblick i den nya tidens energilösningar. Det inbegriper både tekniska och teoretiska kunskaper.
- Det har varit både kul och intressant och det fungerar dessutom. Totalt har vi lagt ned ungefär 80-100 timmar på att få den färdig säger Henning Larsson, en av eleverna som ännu bara hunnit kontrollerar att mopeden fungerar.
Provkörningen väntar man ännu med en tid.
Benny Karlberg;
- Helt klart är det här en funktionell och tidsenlig transportlösning. Man kan köra till butiken och medan man handlar laddas batteriet upp med tillräcklig solkraft för hemresan.
Mopedbygget har ingått som en praktisk del av ämnet Solcellsteknik vid Energigymnasiet i Gällivare.