Synskadad nekas extra hjälp

Synskadade Ulf Bergström kan inte längre handla på Domus, som han gjort i tio års tid.
Plötsligt var det slut med servicen. Personalen har inte längre tid att plocka ihop varor.
? Det känns så kränkande, säger Ulf Bergström.

GÄLLIVARE2005-07-01 06:30
Ulf Bergström är synskadad. Med hjälp av sin ledarhund har han under tio års tid handlat på Domus två gånger i veckan. <br>Han har ringt och talat om vad han vill handla och personalen har plockat ihop varorna. Dessa har han sedan hämtat och betalat vid kassan. Tills nu.<br>&nbsp;? Sedan den 17:e har jag inte fått handla där mer. Det känns så kränkande. Jag har alltid försökt att klara mig själv och inte vara någon till besvär. Nu vet jag inte vart jag ska flytta. Här går det inte att bo, säger Ulf Bergström som känner sig minst sagt diskriminerad och uppgiven.<br>I bryska ordalag upplystes Ulf Bergström, när han hämtade sina varor vid kassan, om att det här var sista gången han fick handla. <br>Nu får han vända sig till hemtjänsten. Han hade förvarnats om detta några dagar tidigare när han ringde in sin beställning.<br>Kan du förstå att Ulf Bergström känner sig kränkt?<br>&nbsp;? Nej. Han är lika välkommen här som alla andra kunder. Om man ser till hela samhället så tycker jag inte att det är vi som har ansvaret att han ska få hjälp. Alla kunder ska behandlas lika, vi kan inte särskilja någon kund, säger Domus butikschef Inga-May Eriksson.<br>Inte ens i positiv bemärkelse?<br>&nbsp;? Nej. Då kanske alla vill ha samma hjälp, säger Inga-May Eriksson.<br>Personalen klagar inte<br>Enligt henne är det dock inte någon fler som efterfrågat liknande tjänster. Hon menar att alla har rätt att få hjälp, men av någon annan, eftersom personalen inte har tid att plocka ihop varor längre. Inga-May Eriksson uppger att ingen av personalen har klagat. Hon har på eget initiativ, i samråd med VD Peter Fjällborg, bestämt att den extra tjänsten ska upphöra eftersom hon noterat att personalen varit tidspressad.<br>&nbsp;? Enligt stadgarna finns det inte någon regel om det här, säger Inga-May Eriksson.<br>För Ulf Bergström har det stor betydelse att komma ut i butiken. Några större mängder av varor har det inte rört sig om, bara mellan sex till nio produkter per gång.<br>&nbsp;? Nog kan jag ta hemtjänst. Men varför ska jag det? Jag vill kunna gå till affären och handla som alla andra.<br>Han säger att det känns som att hela livet är förstört. Tillfälligtvis har Ulf Bergström löst sina inköp med att leja in en syster till detta.<br>Står bakom beslutet<br>Peter Fjällborg, VD för Konsum/Domus Malmfälten, står bakom beslutet att dra in tjänsten att plocka ihop varor på beställning.<br>&nbsp;? Vi har inte resurser, säger han.<br>Däremot uppger han att kunder i butiken, exempelvis rullstolsburna som behöver hjälp med att plocka ned varor, också får detta.<br>Får Ulf Bergström också hjälp om han kommer till butiken?<br>&nbsp;? Det kan jag inte svara på på rak arm, säger Peter Fjällborg.<br>Det rimmar dock lite illa på uttalandet om att alla kunder ska behandlas lika. Ulf Bergström har gjort en anmälan om diskriminering till Handikappsombudsmannen, HO, med begäran om att Konsum Malmfälten offentliggör sin policy för vem som får göra sina inköp i butikerna samt avgöra om det anses som offentlig lokal.<br>agneta.nyberg@kuriren.com<br>0970/102 8
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!