Sverige runt på 13 liter björkved per gengasmil
De något sotiga semesterfirarna stannade till i Gällivare för att tanka bilen - med björkved. Den egenhändigt ombyggda gammel-Volvon som drivs med gengas tar dem genom Sverige. -Vi kör nästan en timme innan det är dags att fylla på mer ved, säger Johan Linell.
Johan Linell, Micke Anderberg, Martin Johansson
Foto: Agneta Nyberg
Givetvis finns en verktygslåda och några reservdelar med på släpvagnen där motorsåg, vedklyv och en yxa trängs med vedsäckarna.Redan vid nyår började sällskapet, som pluggat marinteknik, att förvandla en Volvo 142 av 1968 års modell till en gengasbil. Den ser onekligen något suspekt ut. Svarta rör sticker upp från bagageluckan där det pyser rök från den ena i vilken björkveden ligger och pyr för att alstra kolmonoxid som bilen drivs av. En generator från andra världskriget har fått nytt liv. I ett långt rör som löper tvärs över taket förs gasen vidare till motorn. Under fronten hänger två behållare som fångar upp den vattenånga som bildas.13 liter per mil
- Det filtreras i två olika steg och effekten blir större då gasen kyls ner i röret, säger Martin Johansson.Hela bygget kostade kring 15.000 kronor. Det torde vara ett billigt färdsätt, bara att stanna till och yxa loss lite ved om det kniper.- Nja, det beror på om man har egen ved, då är det gratis förstås. Bilen drar 13 liter ved per mil och går bäst på lövskog, lite gran kan användas men tall funkar inte för den tjärar. Resan är mest en kul grej. Vi startade i lördags och har kört 110 mil hittills, säger Johan Linell.Gengasgänget stannar till när de får lust och övernattar i tält eller hos bekanta. De första tre dagarna har varit fullspäckade.- Det är svårt att hålla i hop dagarna, det är så händelserikt, säger Micke Anderberg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!