Sverige runt på 13 liter björkved per gengasmil

De något sotiga semesterfirarna stannade till i Gällivare för att tanka bilen - med björkved. Den egenhändigt ombyggda gammel-Volvon som drivs med gengas tar dem genom Sverige. -Vi kör nästan en timme innan det är dags att fylla på mer ved, säger Johan Linell.

Johan Linell, Micke Anderberg, Martin Johansson

Johan Linell, Micke Anderberg, Martin Johansson

Foto: Agneta Nyberg

GÄLLIVARE2007-07-20 01:45
Under måndagen passerade ett annorlunda ekipage genom Gällivare. De forna klasskamraterna Johan Linell, Micke Anderberg och Martin Johansson från Stockholm och Dalarna körde in till vedhandlaren Evald Nordvall för att fylla släpvagnen med drivmedel under eftermiddagen. Några säckar torr björkved hade beställts i förväg.-Vi har bokat in några vedställen för att tanka under resan. Nu ska vi vidare mot Mauno kring Karesuando, sen ner till Smygehuk för att köra hela vägen från Sveriges nordligaste väg till den sydligaste. Det har gått bra, vi kör 80 kilometer i timmen med släp och stannar och fyller på ved efter 45 minuters körtid ungefär, säger Johan Linell som är något sotig efter att att ha meckat en del med bilen.Billigt färdsätt
Givetvis finns en verktygslåda och några reservdelar med på släpvagnen där motorsåg, vedklyv och en yxa trängs med vedsäckarna.Redan vid nyår började sällskapet, som pluggat marinteknik, att förvandla en Volvo 142 av 1968 års modell till en gengasbil. Den ser onekligen något suspekt ut. Svarta rör sticker upp från bagageluckan där det pyser rök från den ena i vilken björkveden ligger och pyr för att alstra kolmonoxid som bilen drivs av. En generator från andra världskriget har fått nytt liv. I ett långt rör som löper tvärs över taket förs gasen vidare till motorn. Under fronten hänger två behållare som fångar upp den vattenånga som bildas.13 liter per mil
- Det filtreras i två olika steg och effekten blir större då gasen kyls ner i röret, säger Martin Johansson.Hela bygget kostade kring 15.000 kronor. Det torde vara ett billigt färdsätt, bara att stanna till och yxa loss lite ved om det kniper.- Nja, det beror på om man har egen ved, då är det gratis förstås. Bilen drar 13 liter ved per mil och går bäst på lövskog, lite gran kan användas men tall funkar inte för den tjärar. Resan är mest en kul grej. Vi startade i lördags och har kört 110 mil hittills, säger Johan Linell.Gengasgänget stannar till när de får lust och övernattar i tält eller hos bekanta. De första tre dagarna har varit fullspäckade.- Det är svårt att hålla i hop dagarna, det är så händelserikt, säger Micke Anderberg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!