Succé för Aktiv UF

UF-Företaget Aktiv UF har satsat på ett vinnande kort.  Affärsidén att låta barn prova på olika sporter har blivit en succé.  - Vi har fullt, berättar Isabelle Lindenhall, VD.

BASKETTRÄNING. Mot en avgift på 500 kronor erbjuds barn i åldrarna fem till 12 år att få prova på ett flertal sporter där nödvändiga utrustningdetaljer ingår. Här är det basketträning som pågår.

BASKETTRÄNING. Mot en avgift på 500 kronor erbjuds barn i åldrarna fem till 12 år att få prova på ett flertal sporter där nödvändiga utrustningdetaljer ingår. Här är det basketträning som pågår.

Foto: Kenth Bergmark

GÄLLIVARE2008-02-21 01:45
Barns aktivitets- och idrottsintresse kan göra hål i hushållsekonomin. Vad gör man med den inköpta utrustningen, ibland kostsam, om barnen ledsnar och vill prova på något annat? UF-Företaget Aktiv tror sig ha funnit en vinnande affärsidé genom att erbjuda föräldrar och barn på en prova på-verksamhet med ett brett utbud av idrottsaktiviteter under sakkunnig ledning. För 500 kronor erbjuds barn 20 timmars verksamhet inom en rad olika sporter och utrustning ingår. Och konceptet har gått hem. 200 barn är engagerade i dag. Populärt
- Det här är ett jättebra initativ. Grabben trivs och kanske hittar han en sport han är intresserad av, tycker Ronny Sten, en av många föräldrar som nappat på erbjudandet. Bowling, basket och handboll är bara några av sporterna som erbjuds. Eleverna bakom Aktiv UF agerar själva tränare och flera års eget idrottsutövande inom respektive sport utgör referens. - Det är jättemånga som hört av sig och vi har fullt just nu berättar Lina Nyström, försäljningsansvarig. Lönande
Isabell Lindehall, VD, pustar ut mellan de olika barngruppernas basketträning. - Vi har delat in träningarna i två åldersgrupper. De yngsta upp till åtta år är färdiga för i dag och de äldre upp till tolv år kommer nu, säger hon. Lokalen i Mariaskolan får de låna kostnadsfritt och budgeten går ihop. Affärsidén fungerar därmed i bägge ändar. - Det går väldigt bra. Ingen av oss upplever heller att det är jobbigt. Responsen från barn och föräldrar är också stor, säger Isabell Lindenhall. Borde fortsätta
Enligt närvarande föräldrar fyller verksamheten ett behov. - Om de slutar med det här borde idrottsföreningarna på orten nappa på idén och gå ihop och erbjuda samma verksamhet. Det här är bättre än föreningsmässorna man brukar ha. Det är först när barnen får delta så här som de vet vad det handlar om, säger en mamma. I Aktiv UF ingår Isabell Lindenhall, VD, Lina Nyström, försäljningsansvarig, Elin Johansson, inköp och produktion, Stina Åkemalm, administration, Sandra Ågren, personalchef, Marta Lidström, marknadsföring, David Turdell, ekonomi, Johanna Rindelöv, ekonomi, Therese Kangas, inköp och produktion, Hanna Wikman, försäljning, Hanna Wennström, inköp och produktion, Emelie Herrlin, marknadsföring. Verksamheten ingår som ett led i tredje årets gymasieutbildning och i mitten av mars samlas alla Norrbottens UF-företagare till en regionfinaltävling i Piteå. Det finns sammanlagt fem aktiva UF-företag med 33 deltagande elever vid Välkommaskolan i Malmberget. # Aktiv UF, samhällsprogrammet. # Byhand UF, estetprogrammet. # El&Mek, LKAB-programmet. # Shoppingnote, handelsprogrammet. # Taste, hotell- och restaurangprogrammet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om