För några år sedan konstaterades en successiv kostnadsökning av kommunernas avgiftsfinansierade verksamheter och en minskning av de skattefinansierade, däribland gatunderhåll.
En liknande utveckling har inte undgått Gällivare.
I Gällivare kommuns tre tätorter, Gällivare, Malmberget och Koskullskulle, finns för närvarande ett gatunät motsvarande en yta av en miljon kvadratmeter asfalterade gator.
Det årliga underhållet begränsas till 10.000 kvadratmeter per år. Det innebär att förnyelsen av Gällivares gatunät har en periodicitet på 100 år.
En alldeles för lång tid.
Under denna tid befaras åtminstone några av tätorternas belagda gator omvandlas till grusvägar.
Kostsamt
Det eftersläpande underhållet kompliceras av att tätortens vatten- och avloppsnät till stor del återfinns under gatorna.
Innan en gata åtgärdas måste kontroll av vatten- och avloppsrör genomföras för att förebygga eventuell upprivning av gatan senare på grund av undermåliga vatten- och avloppsledningar som resulterat i ledningsbrott.
Tillsammans ett tidsutdraget och kostsamt arbete.
Till bristerna i gatunderhållet hör också uteblivet underhåll av gatubrunnar. Många är i dag igenväxta och blockerade av sand och jord och fyller därmed inte sin funktion.
Mer pengar
Mats Rantapää (S), service- och tekniknämndens ordförande, som måste ta sig an problemet, är medveten om att klockan tickar.
- Vi har gjorts uppmärksamma på situationen. Och min inställning, och förhoppning, är att vi ska kunna halvera omloppstiden gällande det periodiska underhållet av våra gator. Tittar man till exempel på Rajdvägen, som är mycket sliten och bred, kan bredden minskas för att på längre sikt begränsa underhållskostnaderna. Ett annat sätt att angripa problemen, säger han.
- Men just nu upplever jag att nämndens primära uppgift är att försöka skapa bred en politisk förståelse för det här och att förvaltningen behöver tillföras mer resurser.