Starten har gått för ett komplett motorstadion

Nu har spaden satts i jorden för vad som kommer att bli ett komplett motorstadion i Gällivare. Folkrace och rallycross finns redan.
Nu är det dags för miniracing och på det följer en cartingbana.
? Vi har tryckt på startknappen, säger Benny Karlberg, Bilklubben Dundrets ordförande.

GÄLLIVARE2005-06-29 06:30
1976 var startdatumet för Bilklubben Dundret i Gällivare, ansluten till Bilsportförbundet, en samling motorintresserade Gällivarebor, och sedan dess har både verksamhet och medlemstal växt.<br>Sedan flera år bedriver klubben en omfattande verksamhet vid sin anläggning invid E 10 en mil öster om Gällivare som kanske mest låtit tala om sig utanför kommungränsen.<br>Här på en tallhed som upplåtits av Sveaskog finns i dag en rallycrossbana som uppfyller nödvändiga tävlingskrav och här körs det också folkrace.<br>Radiostyrda bilar<br>De cirka 50 aktiva förarna deltar både i hemmatävlingar men syns också på prispallarna i övriga landet.<br>Klubbanläggningen omfattar i dag ett cirka 10 hektar stort område och här finns förutom en stor serveringsbyggnad alla nödvändiga tävlingsfaciliteter, uppställningsplatser för bilar samt garage.<br>Efter mycket funderande har man nu bestämt sig att utvidga verksamheten med en miniracingbana, för radiostyrda bilar, och en go-cartanläggning, och det av två skäl, berättar klubben ordförande Benny Karlberg, bilfantast och föreningsivrare.<br>&nbsp;? Vi har redan ett tiotal ungdomar som är engagerade i verksamheten men tycker att utbudet för just de yngre behöver breddas och det blir möjligt genom miniracingverksamheten och en go-cartbana. När det gäller just cartingen så har många också frågat oss varför vi inte har en bana.<br>Läget invid E 10 ger också förhoppningare om att kunna erbjuda sommarens turisttrafik tillfälle till både en fikapaus i klubbhuset och go-carttur och med det bidra till klubbverksamhetens kostnadsfinanisering.<br>&nbsp;? I det här fallet hade vi tänkt att nyttja banan både för allmänheten och arrangera tävlingar och då kommer ju också folk från när och fjärran. Och går vi efter att vi ska kunna tävla i de högsta klasserna är vi uppe i kostnader på tre till fyra miljoner, säger klubbens cartingansvarige, Anders Olofsson.<br>&nbsp;? Men då har vi också fått ner priset tack var en stor andel ideella insatser.<br>Höga krav på beläggningen<br>Asfaltbeläggningen kostar mest. Kraven på jämnhet och ytstruktur är höga. Men även go-cartbanans omgivning, med grönområden och byggnader som dommartorn, har prislappar.<br>Det rör sig alltså om ett stort ekonomiskt åttagande klubben nu ger sig in på.<br>&nbsp;? Bollen är satt i rullning och vi är nu i det skedet att vi ser över finansieringsmöjligheterna, säger Benny Karlberg.<br>Med närmsta ?riktiga? go-cartbana i Luleå, blir den även en tillgång för kommunen som helhet, resonerar man och har hämtat exempel från övriga landet över där go-cart faktiskt utgör en del av det totala turistutbudet.<br>Ska uppfylla SM-krav<br>&nbsp;? Vi ser också flera möjliga samordningsvinster med att ha allt. Serveringsbygganden går att samnyttja. Likaså publikplatser och publikparkeringar beroende på vilka tävlingar och vilka aktiviteter som pågår, säger Benny Karlberg.<br>Miniracingbanan blir dock klar redan i år.<br>Den kommer att uppfylla SM-krav och blir 200 meter lång.<br>Genom att utnyttja den naturliga terrängen hålls även anläggningskostnaderna nere.<br><br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om