Socialjour under utvärdering i Gällivare

Socialförvaltningens telefonjourverksamhet ska utvärderas under sex månader.
Den fråga som ska besvaras är om de som ringer når den som söks.

GÄLLIVARE2007-04-02 06:00
Det har rests frågetecken om effektiviteten i den kommunala socialjourverksamheten i Gällivare.
Når de hjälpsökande, och då särskilt ungdomar och barn, den socialförvaltningsfunktion man behöver nå under kvällar och helger.
Frågan har väkts av i första hand moderaterna efter signaler från allmänhet och organisationsföreträdare men nu ställer sig hela socialnämnden bakom ett beslut om en sex månader lång utvärderingsperiod.
En slutrapport ska föreligga i oktober.

Klarläggande behövs
- Rent allmänt har det förekommit uppgifter om att folk inte kommer fram men det är inte signaler som vi har fått i nämnden, säger Tycko Lehto, (v), socialnämndsledamot.
- Nu ska vi försöka få fram om det förekommer och hur det i så fall kan korrigeras. Förekommer det kan det inte accepteras och då får vi tillskjuta de extramedel som i så fall behövs för att rätta till det.
- Det här har uppmärksammats i samband med inrättande av och annonsering om jourverksamheten riktad till barn och ungdomar och de får absolut inte komma i kläm, säger Lehto.

Sekretessfrågan viktig
Om utvärderingen kommer att förändra den nuvarande jourtelefonorganisationen med Räddningstjänstens telefonväxel och personal som sorterande filter i kontakten mellan jourhavande socialtjänstpersonal och den hjälpsökande är oklart.
Behovet av sekretessäkring vid Räddningstjänstens växel i enlighet med de krav som ställs på socialtjänstpersonal är en annan fråga som också kan få svar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om