Socialjour under utvärdering i Gällivare
Socialförvaltningens telefonjourverksamhet ska utvärderas under sex månader. Den fråga som ska besvaras är om de som ringer når den som söks.
Når de hjälpsökande, och då särskilt ungdomar och barn, den socialförvaltningsfunktion man behöver nå under kvällar och helger.
Frågan har väkts av i första hand moderaterna efter signaler från allmänhet och organisationsföreträdare men nu ställer sig hela socialnämnden bakom ett beslut om en sex månader lång utvärderingsperiod.
En slutrapport ska föreligga i oktober.
Klarläggande behövs
- Rent allmänt har det förekommit uppgifter om att folk inte kommer fram men det är inte signaler som vi har fått i nämnden, säger Tycko Lehto, (v), socialnämndsledamot.
- Nu ska vi försöka få fram om det förekommer och hur det i så fall kan korrigeras. Förekommer det kan det inte accepteras och då får vi tillskjuta de extramedel som i så fall behövs för att rätta till det.
- Det här har uppmärksammats i samband med inrättande av och annonsering om jourverksamheten riktad till barn och ungdomar och de får absolut inte komma i kläm, säger Lehto.
Sekretessfrågan viktig
Om utvärderingen kommer att förändra den nuvarande jourtelefonorganisationen med Räddningstjänstens telefonväxel och personal som sorterande filter i kontakten mellan jourhavande socialtjänstpersonal och den hjälpsökande är oklart.
Behovet av sekretessäkring vid Räddningstjänstens växel i enlighet med de krav som ställs på socialtjänstpersonal är en annan fråga som också kan få svar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!