Snart rullar malmkaravanen med klimatsmart pellets

2026 ska en av de tvÄ bandugnarna i VitÄfors verk producera fossilfri pellets. Enligt Christian Fredriksson, specialist inom förbrÀnning hos LKAB, Àr fossilfri produktion av pellets ett första steg. Det andra steget Àr att processen inte lÀmnat ett koldioxidavtryck.

I VitÄforsgruvan pÄgÄr just nu fullskaliga försök att fÄ en av tvÄ bandungar att producera fossilfri pellets.

I VitÄforsgruvan pÄgÄr just nu fullskaliga försök att fÄ en av tvÄ bandungar att producera fossilfri pellets.

Foto: Magnus Pehrsson

GĂ€llivare2020-08-06 18:00

Ett större försök i fullskala med tallbecksolja som drivmedel pÄgÄr just nu i verket i VitÄfors. Tallbecksoljan Àr ett kommersiellt biobrÀnsle som Àr fossilfritt men ger upphov till koldioxidutslÀpp nÀr det förbrÀnns dÄ det fortfarande Àr kolbaserat.

– Biodrivmedlet bör ses som ett övergĂ„ngsbrĂ€nsle dĂ„ det inte Ă€r möjligt att klara vĂ„rt andra mĂ„l att bli koldioxidfria till 2045 med tallbecksoljan, sĂ€ger Christian Fredriksson.

Plasma, pyrolysolja och vÀtgas Àr drivmedel som testats i mindre skala i kampanjer om tvÄ veckor.

– Med smĂ€rre modifikationer Ă€r det möjligt driva bandungsverket med de koldioxidfria drivmedlen. Verket krĂ€ver fortfarande samma energimĂ€ngd för sin produktion och i slutĂ€ndan handlar det om att det Ă€r ekonomiskt realistiskt att anvĂ€nda sig av drivmedlet vid fullskalig produktion, sĂ€ger Christian Fredriksson.

Det finns bĂ„de fördelar och nackdelar med brĂ€nsletyperna och enligt Christian Fredriksson kommer en av de tre alternativen fungera som ett huvudalternativ medan det ena eller bĂ„da skulle kunna fungera som alternativa drivmedel.  

Pyrolysolja bildas nÀr sÄgspÄn hettas upp till hög temperatur, utan syre, dÄ sker en förvandling frÄn fast till flytande form vilket kan förklaras som en flytande tjÀra.

– Den typen av drivmedel skulle det eventuellt vara möjligt att anvĂ€nda restvĂ€rme i ett cirkulĂ€rt system till andra delar i produktionen, sĂ€ger Christian Fredriksson. 

Om Hybrits demonstrationsanlÀggning hamnar i VitÄfors skulle det finnas goda möjligheter för vÀtgas att bli det valda brÀnslealternativet.

VĂ€tgas Ă€r Ă€ven det drivmedel som SSAB anvĂ€nder till sin planerade pilotanlĂ€ggning i LuleĂ„. Nackdelen med vĂ€tgasen Ă€r att den, i likhet med plasman, bildar kvĂ€veoxider. Ämnen som Ă€r giftiga och irriterar luftvĂ€gar och slemhinnor. 

Plasman Ă„ sin sida Ă€r en gasform med laddade partiklar, elektroder och joner, som hettas upp till höga temperaturer. Detta Ă€r en elgenererad vĂ€rme som ger varm luft och kan ersĂ€tta olja i bandugnsverket, vilket gör den fri frĂ„n koldioxidutslĂ€pp. 

– Just nu sĂ„ Ă€r nivĂ„erna av kvĂ€veoxider för höga för att vi ska klara vĂ„ra miljökrav vid en fullskalig produktion. DĂ€rför behöver tekniken förfinas innan de kan bli ett realistiskt alternativ, sĂ€ger Christian Fredriksson.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!