Slutbullrat med snöskotrar

Bullret från snöskotrar upplevs som störande trots att maskinerna är tystare än förr. Detta på grund av att förare byter ut avgassystemet.

GÄLLIVARE2015-04-01 17:07

Naturvårdsverket har utrett hur miljökvalitetsmålet Storslagen fjällmiljö ska nås. Anledningen till miljömålen är att skydda känsliga fjällområden och samtidigt främja en hållbar utveckling. Områden ska skyddas mot ingrepp och bland annat ska bullret från terrängskotrar minskas. Enligt Naturvårdsverket uppfyller endast en liten andel av de skotrar som finns i drift bullerkravet.

Sveriges snöfordonleverantörer står bakom en skrivelse som skickats till alla återförsäljare av snöskotrar där de säger att de ska motverka manipulering av snöskotrar, det vill säga byta ut originalavgassystemet till en som ger mer ljud.

–Vi gör ett upprop mot buller och vill pålysa att de som kör skoter tar ansvar. Därför accepterar vi inte byte av så kallade trimburk, säger Jan Andersson som är ordförande för Snöfo. Han säger att det finns ljudkrav och att originalvaran är märkt "SSCC". Det är de nordamerikanska ljudkrav fabrikanterna har att rätta sig efter. En ljuddämpare som inte har den stämpeln är olaglig. Och nu accepterar inte branschen byte av dessa längre. Jan Andersson säger att de är viktigt att folk inte manipulerar skotrarna för att få mer ljud.

– Politikerna ska inte ta beslut på felaktiga grunder eftersom dagens skotrar är tillverkade för att gå väldigt tyst, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om