Slut på drället av pellets

Snart är det slut på drället längs perrongen vid Gällivare järnvägsstation.
LKAB köper nya stora malmvagnar för närmare 200 miljoner kronor.
Färre tåg med större last ger mer pengar, även till Kirunaföretag som monterar vagnarna.

GÄLLIVARE2006-06-26 06:00
I slutet av nästa år ska de nya malmvagnarna som LKAB beställt vara i drift. Tillverkningen av 148 vagnar beräknas ta kring ett år. Men redan i vinter har företaget köpt in ett set likadana vagnar, med lastvikten 100 ton mot tidigare 80, och testat dessa i trafik.

Två set
Nu blir det alltså ytterligare två set plus några vagnar i reserv. I slutet av nästa år kan alltså varje lok kan dra 6.800 ton last jämfört med strax över 4 000 ton som tidigare.
- Det blir färre tåg och effektivare produktion då vi kan lasta mer, säger Lars-Erik Aaro, Teknik och Affärsutveckling vid LKAB.
Spillet av malmpellets längs järnvägsperrongen, som Kuriren tidigare skrivit om, torde därmed upphöra. De nya vagnarna har smalare kant än de gamla vilket betyder att ingen gammal pellets kan fastna där för att sedan trilla av när tåget skakar till vid inbromsning vid stationen.

Slutförhandling
I juni beviljade LKAB:s styrelse inköpet som budgeterats med närmare 200 miljoner kronor. Nu är företaget inne i slutförhandlingarna angående tillverkning- och leveranstid med K-Industrier i Malmö som därmed gör en rejäl hacka. Men en bit av kakan går till Norrbotten då vagnarna slutmonteras i Kiruna av Kiruna Wagon, ett samröre mellan de lokala företagen KGS Mekaniska, Rönnqvist & Wettainen samt Nybergs Mekaniska.

Mötesplatser
Eftersom tåglängden ökar till 750 meter krävs bland annat större mötesplatser längs bansträckan från Malmberget till malmhamnen Sandskär i Luleå. LKAB har tidigare investerat i banor och terminaler. Nu håller Banverket på att färdigställa den sista åtgärden, en mötesplats vid Tolikberg.
- Sedan ska vi se över den norra bansträckan från Svappavaara via Kiruna till Narvik. Vi ska se till att bli mellan två till tre procent bättre för varje år, säger Lars-Erik Aaro.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!