Skyways tar över

Rikstrafikens upphandling av treåriga avtal på tio inrikesflyglinjer blev klar på tisdagen. Från och med oktober tar Skyways över flygtrafiken på linjen Gällivare?Arlanda och ny flygoperatör i Pajala från samma tid blir Nordkalottflyg AB.

GÄLLIVARE2005-06-08 06:30
? Bra att Rikstrafiken äntligen kom till skott och att det handlar om ett längre avtal, säger Gällivares flygplatschef, Rickard Willig. <BR>I Pajala är man i huvudsak nöjd.<BR>&nbsp;? Men det blir en tillbakagång i flygplatsstorlek, säger Jukka Niskala, flygplatschef. <BR>Upphandlingen har pågått sedan 4 februari i år i samarbete med Luftfartstyrelsen och nätverket UFNI, Utvecklingen av Flyget i Norrlands Inland, där bland annat Gällivare ingår.<BR>Det definitiva beskedet föreligger den 31 augusti. Fram till dess är det nämligen öppet för flygbolagen att ta en egen risk och starta kommersiella linjer.<BR>För Gällivares del innebär upphandlingen tre turer måndagar och fredagar och två turer övriga dagar.<BR>Man är nöjd med att det nu gäller en längre avtalsperiod än tidigare ? tre år, att det handlar om samma antal passageraplatser per avgång ? 50 stycken, men lite missnöjd med den aktuella flygplanstyp Skyways kommer att använda sig av ? Fokker 50, med turbopropellerdrift, som innebär något längre flygtid, 30?40 minuter, mellan Gällivare och Arlanda.<BR><BR><STRONG>50 platser per avgång</STRONG><BR>&nbsp;? Kapacitetsmässigt är det godkänt. Vi får 50 platser per avgång som vi har i dag även om vi hade önskat oss tre turer varje dag och där får vi hoppas på att Skyways är beredda att stå för en utveckling. Hur den längre flygtiden kommer att påverka är väl oklart, säger Rickard Willig, flygplatschef i Gällivare.<BR>Med den för närvarande höga så kallade kabinfaktorn vid Lapland airport, 70?75 procent, finns risk för platsbrist under dagar med två avgångar.<BR>Skyways VD Jan Palmér, som brukar vara en trogen vinterskidåkande turist på Dundret, försäkrar att Skyways är berett att ta ett ansvar för en utveckling av samtliga Norrlandsflyglinjerna.<BR>&nbsp;? Helst av allt skulle vi vilja att linjerna till orterna Gällivare, Arvidsjaur och Lycksele, som vi flyger på, blir så stora att de egentligen inte behöver en rikstrafikupphandling. Det är den absoluta målsättningen med vår stora Norrlandssatsning att vi ska nå fram till den situationen, säger Jan Palmér och i det ligger också en anpassning till rådande efterfrågan enligt honom.<BR>&nbsp;? Behövs det mer och större kapacitet så ska vi ordna det, säger han. <BR><BR><STRONG>Färre platser i Pajala</STRONG><BR>Ett av Skyways önskemål är en hangar på Gällivare flygplats och bland annat det kommer Skyways att vilja diskutera med flygplatsledningen och kommunen.<BR>&nbsp;? Vi kommer att ta kontakt med berörda i Gällivare så fort som möjligt, säger Jan Palmér.<BR>I Pajala konstaterar man att Rikstrafikens upphandling innebär en minskning av antalet passagerarplatser från tidigare 19 till 12 i och med att Norrlandsflyg ämnar använda sig av flygplanstypen Beech 200.<BR>&nbsp;? Visst är det en tillbakagång i flygplatsstorlek och det är inte positivt för oss men vi välkomnar naturligtvis Nordkalottflyg med öppna armar, säger Jukka Niskala, flygplatschef i Pajala.<BR><BR><STRONG>Extremfall</STRONG><BR>&nbsp;? Beechen har tolv säten men sätter man in bagage kanske det blir cirka tio platser. I förra veckan hade sex av 20 turer som var helt fullbokade. Men det var också ett extremfall som inte händer varje vecka. Men visst skulle vi gärna ha behållit en 19-sätare för att ytterligare utveckla verksamheten men å andra sidan ska vi väl vara nöjda med att vi alls får någon upphandlad trafik med tanke på tidigare tongångar.<BR>Flyglinjer som omfattas av upphandlingen är:<BR>Pajala?Luleå, Gällivare?Arlanda, Arvidsjaur?Arlanda, Hemavan?Arlanda, Lycksele? Arlanda, Storuman?Arlanda, Vilhelmina?Arlanda, Hagfors? Arlanda, Sveg?Arlanda, Torsby? Arlanda.<BR>Skyways Express kommer att flyga på linjerna Arvidsjaur? Lycksele?Arlanda, Gällivare? Arlanda, Hemavan?Storuman? Vilhelmina?Arlanda.<BR><BR><STRONG>Sänker statens kostnader</STRONG><BR>Nordkalottflyg AB kommer att flyga på sträckan Pajala?Luleå. Nex Time Jet AB kommer att flyga på sträckorna Torsby?Hagfors?Arlanda och på Sveg?Arlanda. <BR>&nbsp;? Vi är mycket nöjda både med resultatet av upphandlingen och med att samrådet med Luftfartsstyrelsen och UFNI har varit så positiv?, säger Staffan Widlert, generaldirektör på Rikstrafiken.<BR>&nbsp;? Vi har i och med att de nya avtalen träder i kraft sänkt statens kostnader med mer än 70 miljoner kronor per år under den kommande avtalsperioden samtidigt som upprätthåller en god kvalitet för resenärerna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om