Bakom skräpräkningen längs E 45:ans dikesrenar står Björn Anders Larsson som varje sommar sedan 2002 fotvandrat från Östersund och norrut längs 45:an.
Och hans skräpräkning längs sträckan Porjus-Gällivare, 48 kilometer, 25-27 juli i år bär sitt eget vittnesmål.
- E 45 har under åren 2000-2011 förbättrats, fått rakare sträckning och breddats vilket sammanfaller med ökad trafik av både gods och människor, och det leder till mer skräp, säger han.
Skräpräkningen koncentrerades på aluminium- och plastburkar samt glasflaskor.
Och det han fann i den ena vägrenen har han bedömt finns i den andra.
Vandringen mellan Porjus och Gällivare slutade med ett skräpfacit på 9.600 aluminiumburkar, 8.000 plastburkar och 6.400 glasflaskor.
För varje 15 meter fann han sex burkar eller flaskor.
- Det fanns dessutom papper, kartong, plastpåsar, snusburkar och delar till fordon, berättar han.
Miljöbelastning
Björn Anders Larsson funderar nu på om hans räkning skett före en vägstädning, vilket han antar genomförs årligen, eller efter, eftersom det har betydelse för bedömningen av den årliga skräpbelastningen längs sträckan.
Omsätts siffrorna till hela sträckan Östersund-Gällivare, 736 kilometer, handlar det om rena guldgruvan för burk- och flasksamlare eller en omfattande miljöbelastning - 128.000 aluminiumburkar, 122.000 plastburkar och 96.000 glasflaskor.
Nationellt perspektiv
Görs beräkningen på den totala sträckan av landets alla stam- och riksvägar, 1.500 mil, skulle det kunna handla om närmare sju miljoner aluminium- och plastburkar, samt glasflaskor som slängs längs vägarna av biltrafikanterna.
- Då ska man beakta att dessa vägar bara utgör cirka fyra procent av det svenska vägnätet, säger Björn Anders Larsson.
Undersökningen har tillsänts Gällivare kommun.
Torbjörn Lennelöv, driftsansvarig vid Trafikverket för den aktuella vägsträckan förvånas av Björn Anders Larssons uppgifter.
- Det låter väldigt mycket men hans arbete är otroligt imponerande. Jag ser inte hur vi skulle ha möjlighet att genomföra något liknande. När det gäller den aktuella sträckan försöker vi hålla den prydlig med punktinsatser vid utpekade sträckor, rastplatser och parkeringar där vi sett en utveckling med ökad skräpbelastning. Årligen besiktas hela sträckan också från bil där iögonfallande objekt tas bort, säger han.
Trafikverket ska nu besikta vägsträckan Gällivare-Porjus med anledning av uppgifterna.