Skoterdiskussion avgörs i nämnd
Skoterförbud eller inte. I måndags möttes turistnäringen, förbudsmotståndarna och förbudsförespråkarna öga mot öga under kommunpolitikernas granskande blickar. Den 18 februari fattar SOT-nämnden sitt beslut.
OLIKA UPPFATTNINGAR. Skoterförbud eller inte utgjorde samtalsämnet för mötet i kommunhuset i Gällivare i måndags. Från turistnäringen deltog Elisabeth Landby, Jonas Kristell, Carl Uusitalo, Johanna Matsson. Övriga deltagare var Georg Fabricius, Irma Grönberg, Gunnar Widgren, Monica Hedström, Klas Holmgren, Botolf Brandebo, Margareta Pohjanen, Per Anders Buhr och Berndt Lass.
Foto: Kenth Bergmark
- En skoter släpper ut lika mycket avgaser på en timme som en bil gör under 620 mil. På fyra timmar skoterkörning har man släppt ut lika mycket som en bil som kört ett varv runt jorden. Det är siffror från Naturvårdsverket, argumenterade Georg Fabricius, skidintressenas talesman som samlat in 123 namnunderskrifter och hävdade att folks hälsa stod på spel.Astma- och allergiföreningen påpekade att 2010 var det år då samhället ska vara anpassat till bland andra de astmasjukas situation.Från turistnäringens och skoterföreningens sida, med stöd av Monika Hedström, ersättare i SOT-nämnden, motsatte man sig förbud,och talade om turistnäringens och allmänhetens behov.Skoterturismen måste utvecklas, inte förbjudas, och en utredning om tätortsskotertrafiken förslogs där möjligheten att ta betalt för ledkörning, av både ortsbor och turistbesökare, borde beaktas.Exempel på det från Funäsdalen redovisades av Carl Uusitalo, Visit Gällivare Lapplands styrelseordförande.Vill ha utredning
- Borde inte det vettiga vara att be kommunen kolla på en omdragning. Vad finns det för alternativ man kan hitta inför nästa säsong och dra fram förslagen för en grupp som får säga ja eller nej. Det kommer aldrig att lösas med ett förbud och framför allt inte när Gällivare kommun och en stor del av näringen går in och satsar för att utöka turismen och utökningen av turismens betyder att det en gång i framtiden går en led någonstans i centrala Gällivare. Vare sig vi vill eller inte är det ditåt vi går, menade Johanna Matsson, affärsutvecklare vid Visit Gällivare Lappland, och förklarade att turismen, tillsammans med gruvnäringen, var ortens framtid.Anders Jonsson, skoterföreningens ordförande, menade att med kapning av Vassaraleden återstod bara en skoterled in mot tätorten och Q8-macken som tankställe försvann.Tursitnäringsrepresentanter ansåg att Q8-macken drevs i fördärvet av kommunen.Olagligt
SOT-förvaltningen å sin sida redovisade att; Markägare, Gällivare byasamfällighet, inte tillåter ledsträckning på älvens i medan man accepterar skotertrafik på samfällighetsmarken - och på Vassara träsk - runt tätorten i övrigt.Nuvarande ledsträckning strider mot gällande detaljplan.Gällivare camping tillåter inte ledsträckning över campingområdet.Enligt SOT-förvaltningen representant hävdades att man inte lyckats hitta någon annan möjlig ledsträckning trots flera år av undersökningar.Den 18 februari fattar SOT-nämnden sitt beslut.- Jag vet vad jag tycker och några nya sakargument tycker jag inte framkom här i dag, säger nämndens ordförande Klas Holmgren (s).
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!