Skolverkskritik mot sameskolan

Styrningen av Sameskolan i Gällivare fungerar inte tillfredsställande anser Skolverket efter inspektion och kräver ett åtgärdsförslag på sitt bord inom tre månader.  I sex fall kräver Skolverket snara åtgärder.

GÄLLIVARE2008-10-31 06:00
Lärandemiljö, elevtrivseln och elevernas behov av individanpassning vid Sameskolan i Gällivare är tillfredsställande enligt Skolverket som också konstaterar att eleverna uppnått målen avseende de nationella ämnesproven och samiska som förstaspråk. Skolverket konstaterar också att sameskolans många rektorsbyten de senaste åren inte varit bra för kontinuiteten. Resultatet har blivit en otydlig ansvarsfördelning som bäddar för informella ledarskap. Man anser att det i dag saknas former för hur synpunkter ska framföras och likaså arenor för att kunna bedriva ett pedagogiskt utvecklingsarbete. Skolverket är kritiskt till flera delar av sameskolans verksamhet. Snara åtgärder
Bland annat bristen på systematisk uppföljning och utvärdering av elevernas kunskapsresultat i förhållande till de nationella målen i årskurs 5 i samtliga ämnen. Elevernas kunskapsutveckling utvärderas och följs inte heller i samtliga ämnen. Man saknar även aktuell arbetsplan, kvalitetsredovisningen motsvarar inte förordningskraven och Elevens val genomförs inte heller . En likabehandlingsplan efterfrågas också. I dessa fall kräver Skolverket snara åtgärder. Förbättringsåtgärder
Skolverket efterlyser även förbättringsåtgärder inom nio specifikt omnämnda verksamhetsområden. Styrning och ledning, individuella utvecklingsplaner, åtgärdsprogrammen, samverkan med hemmen avseende verksamhetens mål, innehåll och arbetssätt, information till elever och föräldrar om verksamhetsmålen, samverkan inom sameskolan som helhet för stärkande av det samiska perspektivet, fler läromedel på samiska, förbättrad information om flerspråkiga elevers rättigheter samt ett säkerställande av att eleverna ges möjlighet att nå målen i samtliga ämnen i kursplanerna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om