Skolschema efterlyses

Eleverna vid Gällivares gymnasieskola, Välkommaskolan, har inga riktiga scheman. Var, när och hur lektionerna ska bedrivas är höljt i dunkel för flertalet. Även lärarna drabbas.

tony normark, rasmus hagström

tony normark, rasmus hagström

Foto: Kenth Bergmark

GÄLLIVARE2007-09-04 01:45
Schemaläggningen vid gymnasieskolan i Gällivare, Välkommaskolan i Malmberget, är inte vad den borde vara vid denna tid på året.Varken elever eller lärare vet riktigt var lektionerna hålls eller när de hålls i nuläget.Ytterst drabbas eleverna varav många redan befinner sig i en situation där studietidskravet på årsbasis inte kan uppfyllas.Avsaknaden av schema eller bristfällig schemaläggning gör också lärarnas situation svår. Särskilt för klassmentorerna, eller klassföreståndarna, som de kallades förr, som försöker bringa reda i den nuvarande oredan där bristerna uppges vara flera. - Under det här året ska jag ha närmare 200 timmar till. Så här ska det inte se ut. Vi har påtalat det här redan förra veckan, säger en av lärarna vid Välkommaskolan.Största oron eleverna.
- Vi har tre introduktionsdagar och sedan ska schemat börja rulla från torsdag men vi hade inget schema att ge till eleverna så de visste inte var de skulle vara på torsdagsmorgonen. Problemet blir att eleverna ska ha ett visst antal veckor per läsår och kurserna är utlagda så eleverna ska få sina timmar. Försvinner timmar på grund av att schemat inte kommer igång får eleverna kanske för lite timmar och många elever behöver alla timmar för att uppnå målen, förklarar en lärare.- Vi har nu bara 33 veckor kvar och då räcker inte tiden till som eleverna ska ha om vi inte ska köra 80-timmarsvecka sista veckan. Att schemat inte kommer ut förorsakar väldigt mycket. Sedan finns en annan mycket viktig sak. Man pratar om att det är slött, slappt och likgiltigt vid Välkommaskolan men vad ger det här för signaler till eleverna. De som går i tvåan eller trean kan säga att "det här har pågått i flera år", för så är det även om det här året är det sämsta tänkbara, då säger eleverna att "jag kan lika gärna jobba en vecka till eller åka utomlands" på grund av att det inte finns ett fullgott schema, säger en annan lärare.Facklig aspekt.
- Som lärare med många yrkesverksamma år kan man också begära att man vet sin tjänstgöring fram till sommarlovet nästa år, säger en lärare.För att få någon ordning på det hela tvingas lärarna ägna sig åt ett detektivarbete för att bringa någon slags ordning i den nuvarande oredan.BUOK-nämndens ordförande Weine Backman (s) hänvisar till skolchef Yngve Berg.Eva Alriksson (m), skolpolitiker, kommer dock att ta upp schemaproblematiken vid gymnasieskolan vid BUOK-nämndens kommande sammanträde- Det här är oacceptablet för både personal och elever. Det är en arbetsmiljöfråga för bägge grupper och det är en stor arbetsplats med över 900 elever. Att det här dessutom pågått år efter år gör inte saken bättre. Det skulle bli ordning med schemat i och med tillsättning av en administrativ chef men blev det inte, det blev i stället värre. I det här läget måste jag rikta kritik både mot skolledning och den politiska ledningen i kommunen, säger hon.Elever har drabbats olika.
Program med längre sammanhängande lektioner, som yrkesprogrammen, har en något bättre situation.- Vi på el-linjen har bara fått ett preliminärt schema. Vi går första året så vi har bara fått lära känna folk och skolan och så vidare så vi har inte gjort så mycket än så länge. Men det funkar ändå ganska bra, tycker Tony Normark och Rasmus Hagström.Kuriren har sökt skolchef Ynge Berg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!