Förra året omhändertogs över 20 barn omedelbart och placerades i familjehem. Varför sticker en kommun med 17 000 invånare plötsligt ut i statistiken?
Vår granskning Kampen om barnen fortsätter.
Anna Jung är undervisningsråd hos Skolverket. I de två fallen med barnen som blev utan skolgång som Norr Media har tagit del av var det alltså Gällivare kommun som var ansvarig för att de skulle få börja i skolan. Den kommun där barnen är placerade tar över ansvaret först när barnens folkbokföring flyttas dit.
– Jag kan inte kommentera enskilda fall. Men den kommun som eleven är placerad i är skyldig att ta emot eleven i sin grundskola om hon eller han med hänsyn till sina personliga förhållanden har särskilda skäl att gå i den kommunens grundskola, säger Anna Jung.
Socialchefen och socialnämndens ordförande i Gällivare har som orsak till att barn har blivit utan skolgång efter att de LVU-placerats bland annat angett att barnen inte har varit folkbokförda i den kommun där familjehemmet finns. Men det är enligt Anna Jung inget krav.
– Ibland placeras barn tillfälligt i en annan kommun och ska då få skola där. Sedan kanske barnet återvänder hem. Det är en komplex fråga med ett delat ansvar mellan socialförvaltningen och skolan, där de har barnets bästa att ta hänsyn till. Barnen ska få ha sin skolgång, vi vet ju hur vilken viktig skyddsfaktor skolan är, säger hon.
Socialstyrelsen, Skolverket och Specialpedagogiska myndigheten har tagit fram ett dokument till stöd för kommuner när det gäller skolgång för barn som placeras på annan ort, SAMS. Detta då studier visar att placerade barns skolgång ofta är problematisk. De fullföljer grundskola och gymnasium avsevärt mer sällan än andra barn.
De har sämre psykisk och fysisk hälsa än genomsnittet och har mycket höga risker för att exempelvis begå självmord och hamna i missbruk och kriminalitet. I dokumentet slår man fast att den viktigaste faktorn för att barnen ska lyckas senare i livet är att de lyckas i skolan.
Anna Jung påpekar att det inte finns något bestämt tidsintervall som säger när barnet måste få skolgången tillgodosedd efter en placering, men grundregeln ska vara obruten skolgång.
– Med det menas att skolgång påbörjas i nära anslutning till placering och skolbyte, men det betyder också att det ska finnas kontinuitet när det gäller innehåll. Det måste ske en överlämning från den tidigare skolan för att undervisningen i den nya ska utgå ifrån elevens förutsättningar och behov.