Två allvarliga händelser inträffade igår och i förrgår längs E 10 i Gällivare kommun.
Metallfacket är nu mycket kritiskt till vad man länge sett som olycksorsaker – dåligt underhåll vintertid.
Riskfyllt
– Det är inte alls bra, med hänsyn till det dagliga pendlingsbehovet alla anställda har. Ser vi till E 10 generellt så är det lika illa och innebär att de anställda och entreprenörer dagligen tvingas köra under riskfyllda förhållanden, säger Leif Viertutak, huvudskyddsombud vid Bolidens aitikgruva som också oroas över ökningen av tung trafik.
– Det vi kan konstatera är den ökar på ett allvarligt sätt, med trafikrisker som följer med, fortsätter han och anser att Trafikverket nu bör reagera och ploga tidigare och till vägens fulla bredd.
Ny entreprenör
Trafikverket reagerade redan i höstas mot förhållandena, berättar Håkan Ääje, underhållsansvarig för E 10 i norr.
– Vi fick en ny entreprenör, med nya riktlinjer för vägunderhållet i Gällivare i höstas och det uppstod problem som vi direkt tog tag i och fick en uppskärpning, säger han.
Den tunga trafikens ökning ska påverka snörröjningsinsatserna, lovar han.
– Vi har problem med spårighet och liknande, som vi undersökt och utvärderar, och arbetar för att anpassa snöröjningen till tider innan trafiken är som mest intensiv, säger Håkan Ääje.
Kuriren har utan resultat sökt representanter för NCC:s Vägservice Nord, för kommentarer.