Kuriren berättade tidigare i år om det kommunalt finansierade försöket med en daglig busslinje mellan Gällivare flygplats och samhällets turistboenden. Passagerarstatistiken var nedslående. Men försöket fortsatte och fortsätter. Moderaterna i Gällivare protesterar.
Den nya försöksperioden sträcker sig fram till sista januari.
- Det är ingen mening med att fortsätta. Underlaget finns inte vilket man kan se på den senaste utvärderingen.
- Från vecka 33 till 39 är subventionen 630 kronor per passagerare. Det betyder att om en person tagit bussen från flygplatsen och sedan tillbaka så har skattebetalarna i Gällivare fått betala 1.260 kronor och med stor sannolikhet är det inte en kommunmedborgare som åkt med bussen.
- På det sättet går våra skattepengar rakt ut i intet, säger Lars Alriksson som anser att den speciella busslinjen genast bör avvecklas.
Oförsvarbart
Han tror att det inte går att finna något liknande exempel i Sverige där en kommuns innevånare satsar skattemedel på att skjutsa tillfälliga besökare från en flygplats till hotell och värdshus.
Två passagerare
- Även om man höjt biljettpriset från 50 till 100 kronor är det otroligt mycket skattepengar som går åt för så lite nytta. Ett nedslag i passagerarstatistiken visar att det på en vecka bara varit två passagerare och då är det oförsvarbart att kommunen ställer upp med 630 kronor för en enkelresa med buss när delad flygtaxi samma sträcka kostar 170, säger Lars Alriksson som inte heller ser den kommunala skattemedelssatsningen som något som lockar till turistbesök i Gällivare.