Sjöflygplan störtade
I lördags kväll strax före klockan nio var Karl-Åke Åneskog från Gällivare ute med ett mindre sjöflygplan av typen Cessna. På 150 meters höjd fick han plötsligt fick motorstopp och tvingades nödlanda.
dramatiskt. Det hela hade kunnat sluta ännu värre men piloten, Karl-Åke Åneskog, hade änglavakt och klarade sig utan en skråma. Foto: Mattias Forsberg
Foto: Mattias Forsberg
Nu återstod bara att sänka planets nos för att få upp farten och kunna navigera planet igen. Siktet var inställt på att kunna nödlanda på Vassaraträsket men ganska snart insåg Karl-Åke att farten inte skulle räcka för att ta honom ändra fram till vattnet. Han kom precis över järnvägen och såg en kraftledning som gick bredvid en liten bilväg. - Det var aldrig nära att jag skulle flyga in i kraftledningen, jag kom ganska högt över, säger Karl-Åke Åneskog. Klarade sig oskadd
Precis som skolboken säger så fällde han ut alla klaffar för att öka lyftkraften och minska farten. Bara ett tiotal meter upp i luften riktar han in sig på bilvägen men kommer inte ända fram. Planet tar sedan i trädtopparna och han gör allt som går för att få upp nosen så den inte ska slå rakt ned i backen. Det blev en rejäl smäll men allt gick bra. Utredning startad
Nu ska olyckan utredas av haverikommissionens tekniker, precis som vid alla andra flygolyckor. Man vet ännu inte orsaken till varför motorn stannade. Planet är ett Cessna 185 sjöflygplan, som ägs av Gällivare flygsällskap, där Karl-Åke Åneskog också är en av delägarna. Karl-Åke Åneskog var ensam i planet när olyckan skedde. Som tur var fick han inte en enda skråma vid kraschen. Han kunde själv ta sig ut ur planet. - Det var rutinen som räddade mig, säger Karl-Åke Åneskog.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!