SJ på banan igen

Från och med 14 juni tar SJ över ansvaret för tågtrafiken i övre Norrland. Två dagliga direkttågförbindelser till Stockholm och snabbare tågresa till Göteborg.

Foto: HASSE HOLMBERG

GÄLLIVARE2008-01-30 01:45
Det och ett lägstapris på 95 kronor erbjuder det nybildade bolaget SJ Norrlandståg AB när biljett- och bokningsförsäljningen öppnar den 27 februari.-Första halvåret får vi inga bra tidtabeller för Banverket fick in beställningen lite senare än normalt men det löses i december, säger Björn Nilsson, Norrlandstågs vd som lovar locka fler tågresenärer till Norrland.Till sommaren återvänder alltså SJ till det norrbottniska järnvägsnätet efter åtta år.Det sker i form av det nybildade bolaget SJ Norrlandståg AB. Bolagsnamnet väntar dock fortfarande på ett godkännande av Bolagsverket.Norrlandstågs vd Björn Nilsson utlovar god service, bra biljettpriser och en snabbare förbindelse med Göteborg.Snabbt och billigt
Målsättningen är att öka tågresandet. Bra för både miljön och plånboken är tanken.Den 27 februari öppnas biljett- och bokningsförsäljningen och den 14 juni rullar det första tågsetet.Den försenade Rikstrafikupphandlingen har dock resulterat i en tidtabell man inte är riktigt nöjd med men det ändras från och med nästa år lovar Björn Nilsson.-Vi kör två tåg från Stockholm och två tåg ner till Stockholm samt ett tåg till och från Göteborg som kopplas ihop i Gävle eller Bollnäs och då från man kortare restid från Göterborg upp till Luleå och så vidare för att vi inte kör via Stockholm. I tid tjänar man närmare en och en halv timme, säger han med reservation för den tågplan man hoppas ha klar efter december.Snabbare
Det betyder också snabbare tågresa till mellanstationer som Västerås. Priserna håller som bäst på att jobbas fram för både natt- och dagsträckor. - Men vi kommer att ha så kallade Just nu-priser från 95 kronor och uppåt på alla sträckor. Sträckan Stockholm - Umeå kan till exempel kosta 95 kronor beroende på efterfrågan och så vidare, priset ändras hela tiden efter efterfrågan. Blir det hårt tryck sätter vi in flera vagnar. Vi släpper priserna tre månader i förväg och då är det 95 kronor och uppåt. När det är högtrafik har vi andra priser. Vi har marknadsprissättning.Tidiga morgontåget Kiruna-Gällivare-Luleå går direkt vilket betyder byte i Boden för Stockholmsresenären.De stora förändringarna är kortare restider och rörlig prissättning enligt SJ-modell.Poängsystem
Annat nytt för norrlandsresenärerna är tillgång till SJ.s kundprogram.- Det gäller även för Norrlandstrafiken. När man handlar för 100 kronor får du 100 poäng som kan användas för resor. Samarbetet med kortbolag innebär att handlar du med de korten kan du även använda de poängen på SJ. Det återkommer vi till när det är helt färdigt och det blir bra för alla kunder och det tror vi mycket på, säger Björn Nilsson.Student - och ungdomspriser finns men för pensionärerna gäller det att nyttja Just Nu-möjligheterna. - Vi erbjuder hellre alla det synsättet än vissa grupper och när det gäller studerande har vi avtal och överenskommelser med olika studieförbund. Men vi har också ett Sista Minuten-pris, säger Björn Nilsson som tror på ett kraftigt ökande tågresande till Norrland. Norrland har attraktion
- Talar man bara om vad som finns så kommer det att skapa ett otroligt resande. Det kan jag säga efter att ha varit där uppe, säger han lovar också verka för rena och trevliga väntsalar med hänvisning till väntsalsförhållandena i Gällivare där ommålning återigen är aktuellt..- -
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om